چکیده:
از آنجا که پیدایش بانکداری الکترونیک در ایران امری تقریبا جدید است، مقابله با مقاومت مشتریان نسبت به پذیرش این فناوری اهمیت بالایی دارد. بانک سامان به عنوان اولین بانک ارائه دهنده خدمات الکترونیک برای حفظ پیشرو بودن در این عرصه باید تلاش کند تا در پذیرش ابزارهای بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان مقدم باشد؛ بنابراین باید زودتر از سایرین عوامل موثر را با تمرکز بر مشتریانش شناسایی و موانع پذیرش را برطرف سازد. هدف این مقاله، شناسایی عوامل موثر بر پذیرش ابزارهای بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان بانک سامان است. بدین منظور با استفاده از مدل های موجود در ادبیات، متغیرها و عوامل بالقوه تاثیرگذار در پذیرش بررسی شده، پرسشنامه ای طراحی شده است. تجزیه وتحلیل داده ها براساس آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج نشان می دهد، عوامل مفید بودن، سازگاری، سهولت استفاده و شرایط تسهیل کننده تاثیر معناداری بر پذیرش هر چهار ابزار بانکداری الکترونیک یعنی کارت بانک، تلفن بانک، اینترنت بانک و موبایل بانک دارند. همچنین عامل ریسک پذیری نیز در پذیرش موبایل بانک تاثیر معنادار دارد و در پذیرش کارت بانکی نسبت به اینترنت بانک و تلفن بانک تاثیر ناچیزی دارد که این امر تفاوت بین ابازر کارت و بانکی و ابزارهای جدید بانکداری الکترونیک یعنی تلفن بانک، موبایل بانک و اینترنت بانک را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان مي دهد، عوامل مفيد بودن ، سازگاري ، سهولت استفاده و شرايط تسهيل کننده تأثير معناداري بر پذيرش هر چهار ابزار بانکداري الکترونيک يعني کارت بانک ، تلفن بانک ، اينترنت بانک و موبايل بانک دارند.
به اين ترتيب مسئله ي پژوهش «بررسي عوامل محرک و بازدارنده و تأثير وجوه مختلف آنها بر پذيرش چهار ابزار بانکداري الکترونيک (کارت بانکي (ATM, POS)، تلفن بانک ، اينترنت بانک و موبايل بانک ) از سوي مشتري با تجزيه وتحليل داده هاي مراجعين شعبه هاي بانک سامان در شهر تهران » است .
اين مقاله با بحث و بررسي پيشينه ي نظري موضوع مورد مطالعه ، آغاز مي شود سپس به پيروي از ادبيات موضوع ، کاربرد مدل هاي عمومي پذيرش فناوري و نقش متغيرهاي ريسک و اعتماد در پذيرش بانکداري الکترونيک ، ارائه شده ، پس از توضيح طرح پژوهش ، نتايج پژوهش نشان داده مي شود.
براي بررسي عوامل مؤثر در پذيرش بانکداري الکترونيک معمولا از مدل هاي عمومي پذيرش فناوري و نوآوري استفاده مي کنند که به صورت خلاصه در جدول (١) گردآوري شده است .
2001 IB ترکيه دسترسي سريع ، صرفه جويي Journal of Bank EFA, CA Marketing Ekin هزينه و زمان Electronic IBnogmoiol SHuahn, 2002 IB کره جنوبي اعتماد و TAM RCesoemarmcheracned SEM, CFA Applications مفيد بودن (راحتي ، MiZcihqiaeLliTaoow 2002 IB سنگاپور لذت بخش ، کاربرپسند، & Information رگرسيون Management Cheung امنيت ، سرعت ) IDT و ريسک +نوآورانگي International P.