چکیده:
این تحقیق به صورت پیمایشی با حجم نمونه 245 نفر با کمک فرمول کوکران از جامعه آماری 630 نفری معلمان شهر فریمان انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه بوده است. در این تحقیق تجزیه و تحلیل داده ها به شکل آماری توصیفی، تحلیل یک متغیره، دو متغیره، چند متغیره و در نهایت با کمک از تحلیل مسیر صورت گرفته است. در تحلیل دو متغیره تعداد زیادی از متغیرها بر میزان تفکر انتقادی معنی دار بودند. ولی در ارتباط با تحلیل چند متغیره از اهمیت آن ها کاسته شده است. در این تحقیق دو متغیر حضور معلمان در حوزه علمی و حضور معلمان در حوزه سیاسی بر متغیر وابسته یعنی تفکر انتقادی با احتمال 95% معنی دار بودند، هر چقدر معلمان بیشتر اهل مطالعه و درگیر مسایل علمی باشند و هم چنین بیشتر به مسایل و حوزه سیاسی به صورت آزادانه بپردازند، از میزان تفکر انتقادی بیشتر برخوردارند
خلاصه ماشینی:
نیاز امروز دنیای انبوه اطلاعات ، نیاز مبرم به تفکر انتقادی را بیشتر مطرح مـیکنـد و ایـن پـژوهش بـه دنبـال اهمیت و ضرورت این موضوع است که اهداف تحقیق را تشکیل میدهد: ـ بررسی عوامل مؤثر بر میزان تفکر انتقادی معلمان شهر فریمان ـ ارایه راهکارها و پیشنهادات مناسب جهت افزایش میزان تفکر انتقادی معلمان تعریف مفاهیم تفکر انتقادی تفکر انتقادی عبارت است از تفکری که در آن فرد همواره افکار و قضاوت های خود و دیگران را از اساس مورد تردید و سوال قرار دهد و از طریق مشاهده ، آزمون و سنجش کنترل شـده بـیطرفانـه بـه حقیقـت امـور و ارزیابی دست مییابد.
در تعریف اسمی حضور در حوزه علمی ـ آموزشی منظور عضویت فرد در گروه هـای علمـی ـ آموزشـی، فعالیت های علمی ـ پژوهشی و مشارکت در مباحث ، مذاکرات و گفت وگوهای علمی و پیگیری موضوعات علمی و عملیاتی شدن از طریق سنجش میزان شرکت در جلسات و برنامـه هـای گـروه هـای آموزشـی و میـزان مطالعه علمی ـ آموزشی از طریق کتب و نشریات و اسـتفاده از اینترنـت در تعریـف تفکـر واگـرا ویژگـیهـای سیاسی (بازیگرانه )، تازگی (قالب شکنی)، انعطاف پذیری (معکوس نگر) در نظر گرفته شـده و عملیـاتی شـدن تفکر واگرا سیالی (بازیگرانه ) به معنی بازی کردن با عوامـل ، ایـن از اسـتنتاجات منطقـی بـه حـل یـک مـسأله میپردازند و شکستن قالب های شناخته شده گذشته و انعطاف پذیری به معنی وارونه کردن نحوه نگرش اسـت .