چکیده:
بزهکاری نوجوانان از مسائل مهم در حوزه علوم اجتماعی محسوب می شود. همچنین، فعالیت های اوقات فراغت نوجوانان نیز از موضوعات مهمی هستند که متخصصین علوم اجتماعی و انسانی آنان را مورد مطالعه قرار می دهند. مطالعه حاضر به بررسی رابطه فعالیت های اوقات فراغت و بزهکاری در بین یک نمونه تصادفی شامل 610 نفر دانش آموز دختر و پسر دبیرستان های شهر شیراز پرداخته است. پرسش نامه تحقیق حاضر از شامل از دو مجموعه سؤالات در خصوص میزان گذران اوقات فراغت و فعالیت های بزهکارانه بوده است. پایایی گویه های گذران اوقات فراغت برابر با 83/0 و پایایی گویه های بزهکاری برابر با 88/0 بوده است. نتایج نشان داده است که بین فعالیت های اوقات فراغتی سازمان یافته و رفتارهای بزهکارانه رابطه منفی وجود دارد اما بین فعالیت های فراغتی سازمان نیافته و بزهکاری رابطه معنا دار مثبتی وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از مدل رگرسیونی با چهار متغیر وقت تلف کردن، جنسیت، جامعه پذیری بدون نظارت و اوقات فراغت سازمان یافته بر روی هم 23 % تغییرات متغیر بزهکاری را تبیین کرده است.
خلاصه ماشینی:
آدامـز و ١‐Becker&Mehlkop ٢‐Basilevsky ٣‐Wax ٤‐Roos ٥‐Humber ٦‐Thompson ٧‐Philipp گولتا١ بر این باورند که اوقات فراغت تنها نهادی است که امروزه در زندگی نوجوانان میتواند با مدرسه و خانواده رقابت داشته باشد (آگنیو و پترسن ٢، ١٩٨٩).
عـواملی کـه مورد توجه قرار گرفته انـد شـامل فـشارهای اجتمـاعی (آگنیـو، ١٩٨٥، ١٩٨٩، ١٩٩٢؛ آگنیـو و وایت ٢، ١٩٩٢؛ هـای و ایـونز٣، ٢٠٠٦؛ آگنیـو و پترسـون ، ١٩٨٩)، کنتـرل اجتمـاعی (بـارون و همکارانش ٤، ٢٠٠٧؛ شرک و همکارانش ٥، ٢٠٠٦)، شکـست تحـصیلی (والکـر و همکـارانش ، 6 ١٩٩٩)، محیط خانوادگی (احمـدی،١٣٨٤: ١٣١؛ گـریکین و همکـاران ٧، ٢٠٠٤؛ وون ٨، ٢٠٠٤؛ کالدول و دارلینگ ٩، ١٩٩٩؛ ویدانوف و دونللی١٠، ١٩٩٨؛ پاترسون و اسـتوتامر-لئـوبر١، ١٩٨٤؛ ١-Yin ٢-Agnew&White ٣-Hay&Evans ٤-Baron ٥-Schreck ٦-Walker ٧-Grekin ٨-Kwon ٩-Caldwell&Darling ١٠-VoydanoffetDonnelly کلی و همکاران ٢، ٢٠٠٤؛ آیسو-آهـولا و کرولـی٣، ١٩٩١؛ آیـسو-آهـولا و ویـسینگر٤، ١٩٨٧)، اوقات فراغت ملال انگیز٥( کلی و همکاران ، ٢٠٠٤؛ پاترسون و همکاران ، ٢٠٠٠؛ آیسو-آهـولا و کرولی، ١٩٩١؛ آیسو-آهولا و ویسینگر، ١٩٨٧) ، کـنش متقابـل نمـادی و هویـت اجتمـاعی (بونفیلد و تامپسون ٦، ٢٠٠٥؛ هیمر و ماتسودا٧، ١٩٩٤)بوده است .
١-Akker&Lees اگنیو و پترسن بر این باورند که تأثیرات فشارهای اجتماعی و فقـدان کنتـرل اجتمـاعی بـر بزهکاری نوجوانان میتواند از طریق مشارکت در انواع فعالیت های فراغتی و سرگرمی متعارف صورت گیرد.
همچنین بـه جز بعد فعالیت های فراغتی سازمان یافته سایر ابعاد در تحلیل دو متغیره دارای رابطه معنیدار با متغیر بزهکاری نوجوانان بوده اند.