چکیده:
دانش آموزان نسبت به مواد درسی نگرش هایی دارند که بررسی وسنجش آن ها مورد توجه محققان بوده است. یکی از ارکان اساسی و مهم برنامه ریزی درسی درحوزه مطالعات اجتماعی مربوط به سنجش نگرش فراگیران درس مطالعات اجتماعی است. مسئولان آموزشی به روشنی، دقت و با تکیه بر داده های واقعی می توانند به برنامه ریزی درسی درست و معتبردر زمینه مطالعات اجتماعی نایل آیند. مقاله حاضر با اهداف ذیل انجام شد: سنجش نگرش دانش آموزان دختر و پسردبیرستان های شهراصفهان نسبت به درس مطالعات اجتماعی، میزان نگرش فراگیران برحسب جنسیت، میزان اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی و بررسی ارتباط بین نگرش مورد نظر با اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی. ابزارتحقیق شامل دو پرسش نامه در زمینه نگرش به درس مطالعات اجتماعی(آیکن، 1987: 2005) و اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی(ابوالقاسمی و همکاران، 1375) بود که پرسش نامه اول در بردارنده چهار پاره مقیاس احساس لذتمندی، انگیزش به یادگیری، اهمیت داشتن واحساس ترس ونگرانی به درس مطالعات اجتماعی می باشد. داده های پژوهش از بین 300 دانش آموزدختر و پسردبیرستان های دوناحیه آموزش و پرورش شهراصفهان جمع آوری شد. پژوهش نشان داد که ابزارتحقیق از پایایی و روایی مطلوب برخوردار بود و علاوه برآن نتایج توصیفی نشان داد که دانش آموزان از میزان متوسط نگرش به درس مطالعات اجتماعی و هم چنین اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی برخوردارند.آزمون فرضیات مبین آن بود که تفاوت معناداری درنگرش به درس و همچنین اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی بین دانش آموزان دختر و پسر وجود نداشته و علاوه برآن روابط معناداری بین نگرش به درس و اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی وجود داشته است. چهارمولفه نگرش به درس مطالعات اجتماعی روابط معناداری با اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی ازخود نشان داده اند.
خلاصه ماشینی:
آزمون فرضیات مبـین آن بـود کـه تفـاوت معنـاداری درنگـرش بـه درس و همچنین اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی بین دانش آموزان دختر وپسر وجود نداشـته و علاوه برآن روابط معناداری بین نگـرش بـه درس و اضـطراب امتحـان درس مطالعـات اجتمـاعی وجود داشته است .
درس مطالعات اجتماعی، نگرش به درس ، اضطراب امتحان ، دانـش آمـوزان ، تحقیـق پیمایشی اهمیت مساله ومبانی نظری باورها ونگرش های دانش آموزان نسبت به تدریس و یـادگیری مـواد درسـی نقـش مهمـی درآموزش مواد درسی وعملکرد آموزشی ایفـاءمی نمایـد(آیکـن ، ١٩٦١و ١٩٧٦ و مـک لویـد، ١٩٨٩).
بنابراین نگرش های دانش آموزان نسبت به درس به چهار فرآینـد متفـاوت تقـسیم می شود: ١) عواطفی که دانش آموزان درزمان انجام فعالیت هـای درسـی تجربـه مـی کنـد،٢) عواطفی که در مواجهه با مفاهیم درسی به طورغیرارادی برای دانش آموز تداعی مـی شـود، ٣) ارزشیابی موقعیت هایی که دانش آموز انتظار دارد به عنوان نتیجه ورزیدن درسی مـشخص بـه آن هابرسد، ٤) ارزش مواد درسی به عنوان یک هدف در ساختار اهداف کلی دانش آموز.
مقدار و سـطح معنـاداری چهـار مولفـه نگـرش بـه درس مطالعات اجتماعی با احساس اضطراب امتحان درس مطالعـات اجتمـاعی درجـدول ٣ نمـایش داده شده است .
٦) بـا توجـه بـه اهمیت نقش فناوری های جدید مناسب است که به بررسی نقش فنـآوری اطلاعـات در درس مطالعات اجتماعی در دو حوزه معلمان و دانش آموزان توجه گردد.
(2006): Technology and the prospective teacher: Exploring the use of the TI-83 handheld devices in social studies education.
(2006): The state of the field: Technology, social studies, and teacher education.