چکیده:
مسؤولیت پذیری اجتماعی از جمله مهم ترین عناصر فلسفه وجودی سازمان ها شناخته شده است، به نحوی که اهمیت دادن به رعایت آن توسط سازمان ها در چارچوب نظریه هویت اجتماعی، نه تنها احتمال ارتقاء تعهد سازمانی را به همراه دارد، بلکه رضایت ذینفعان خارج از سازمان را برای مشروعیت بخشیدن به سازمان تقویت می کند. مقاله حاضر به تبیین نقش تعدیل گری این متغیر در ابعاد چهار گانه مسؤولیت اجتماعی پرداخته است. در این راستا، صنعت مواد غذایی به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب گردید که با مشارکت 105 عضو در قالب نمونه آماری و استفاده از پرسش نامه جهت جمع آوری داده ها انجام پذیرفت. پردازش حاصل از داده ها با استفاده از مدل رگرسیون سلسله مرتبی حاکی از آن است که نقش تعدیل گری متغیر مورد مطالعه بر رابطه بین ابعاد چهارگانه مسؤولیت اجتماعی (کارکنان، مشتریان، دولت و ذینفعان اجتماعی و غیر-اجتماعی) مورد تایید است، این یافته بدان معناست که تاکید بر اهمیت مسؤولیت اجتماعی و رعایت آن از سوی سازمان ها می تواند از کارکردی مثبت بر عملکرد سازمان ها برخوردار باشد به نحوی که به طور معناداری تعهد سازمانی کارکنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
پردازش حاصل از داده ها با استفاده از مدل رگرسیون سلسله مرتبـی حـاکی از آن است که نقش تعدیل گری متغیر مورد مطالعـه بـر رابطـه بـین ابعـاد چهارگانـه مسـؤولیت اجتماعی (کارکنان ، مشتریان ، دولت و ذینفعان اجتماعی و غیراجتماعی) مورد تاییـد اسـت ، این یافته بدان معناست که تاکید بـر اهمیـت مسـؤولیت اجتمـاعی و رعایـت آن از سـوی سازمان ها میتواند از کارکردی مثبت بر عملکردسازمان ها برخـوردار باشـد بـه نحـویکـه به طور معناداری تعهد سازمانی کارکنان را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
شکل ١، چارچوب مفهومی و روابط بـین متغیرهـای مسـتقل شـامل : مسـؤولیت اجتمـاعی سازمان نسبت به ذینفعان اجتماعی و غیراجتماعی، نسبت بـه کارکنـان ، نسـبت بـه مشـتریان و نسبت به دولت و همچنین متغیر وابسته یعنی تعهدسازمانی را بـا نقـش تعـدیل کننـدگی متغیـر درک اهمیت مسؤولیت پذیری اجتماعی از سوی کارکنان سازمان را به اقتباس از تورکر(٢٠٠٩)، به تصویر کشیده است : / شکل ١-چارچوب مفهومی و فرضیه های تحقیق روش تحقیق ماهیت تحقیق حاضر به نحوی است که به دنبال نظریه آزمایی تا نظریه سازی اسـت و قصـد دارد که برای یک چارچوب نظری که پیش از این در جایی دیگر موردآزمون واقع شـده اسـت ، در یک زمینه یا جغرافیای جدید، شواهدی جهت استحکام ، تاییـد و یـا بهبـود کاسـتیهـای آن ارائه دهد (فلدمن ، ٢٠٠٤).
(2009): "How Corporate Social Responsibility Influences Organizational Commitment", Journal of Business Ethics, Vol. 89, pp: 189–204.