چکیده:
گل بکاولی افسانه شهزاده تاج الملوک است که پس از فراز و نشیب های بسیار با بکاولی ازدواج می کند. اصل داستان هندی است که در شبه قاره از شهرت فراوانی برخوردار است. این افسانه عاشقانه را شیخ عزت الله بنگالی، متخلص به امامی برای نخستین بار در سال1134 از هندی به نثر فارسی درآورد. این منظومه فارسی تاکنون در ایران معرفی و چاپ نشده است. گزارش و تحلیل ما براساس نسخه خطی کتابخانه خصوصی صهیب ارشد در پاکستان (عکس نسخه موجود در مرکز تحقیقات ایران و پاکستان) تهیه شده که تاکنون فهرست نشده است. این مقاله، ضمن معرفی نویسنده آن، داستان را به روش پراپ نقد و ساختاریابی می کند و مهم-ترین بن مایه های آن را نشان می دهد. در این بررسی درمی یابیم افسانه بکاولی با اندک جابه جایی در کنش ها کاملا با خویشکاری های پراپ هماهنگ است. بن مایه های متنوع، فراوان و فشرده، تاثیر افسانه های هندی و ایرانی را بر داستان نشان می د هد.
خلاصه ماشینی:
"فنون ادبی(علمی-پژوهشی) دانشگاه اصفهان شال دوم،شماره 1،(پیاپی 2)بهار و تابستان 1389،ص 62-49 ریختشناسی افسانۀ عاشقانه«گل بکاولی» دکتر حسن ذوالفقاری{o*o} چکیده {IBگل بکاولی افسانۀ شهزاده تاج الملوک است که پس از فرازونشیبهای بسیار با بکاولی ازدواج میکند.
مادر روح افزا باصحبتهای بسیار جمیله خاتون را راضی به ازدواج ایشان میکند و فیروز شاه برای بکاولی و تاج الملوک عروسیباشکوهی برپا میکند.
داستان با خویشکاریهایسی و یکگانۀ پراپ با اندک جابهجاییهایی در خویشکاریها منطبق است: وضعیت آغازین:زین الملک،شاه شرقستان،پسری به نام تاج الملوک دارد.
قهرمان شناخته میشود(شناختهشدن)تاج الملوک نیز در میان بزم،هویت واقعی خود و چگونگی یافتنگل را برای پدر شرح میدهد.
مادر روح افزا با صحبتهای بسیار جمیلهخاتون را راضی به ازدواج ایشان میکند و فیروز شاه برای بکاولی و تاج الملوک عروسی باشکوهی برپامیکند پراپ علاوهبر 31 خویشکاری،7 نوع شخصیتها و عوامل جادویی داستان براساس ریختشناسی پراپ چنین است: 1.
باتوجه به انطاب قخویشکاری پراپ با داستان بکاولی درمییابیم که با اندک جابهجایی در خویشکاریها وحذف برخی دیگر میتوان نظریه پراپ را در مورد قصههای پریان ایرانی و هندی تسری داد.
این آزمایش باید برعهدۀ قهرمان باشد؛اما شاه از برادرانخائن میخواهد و قهرمان(تاج الملوک)تصمیم میگیرد،این آزمایش را انجام دهد،شاید ازاینروکه خود باعثنابینایی پدر شده و احساس گناه میکند و البته آنچه در تقدیر قهرمان است(دیدار با بکاولی)را نباید فراموش کرد.
باتوجه به انطباق خویشکاریهای پراپ با داستان بکاولی درمییابیم که با اندک جابهجایی در خویشکاریها وحذف برخی دیگر میتوان نظریۀ پراپ را در مورد قصههای پریان ایرانی و هندی تسری داد."