خلاصه ماشینی:
"یعنی آن گونه هستند که در طول اجرای برنامه، در جهت یکدیگر عمل کنند و بتوان از آنها برای ارزیابی پیشرفت و نتایج برنامه استفاده کرد؟ اصول پیشگیری در برنامههای ویژه مدارس : آیا برنامه های ویژه مدارس همه کودکان را از دوران مهد کودک تا دبیرستان تحت پوشش قرار می دهد؟ اگرنه، آیا این برنامهها، دست کم کودکان را در مقطع راهنمایی و اوایل دبیرستان تحت پوشش قرار می دهد؟ آیا برنامه ها شامل مداخله چندساله هستند (درمقطع راهنمایی و ابتدای دوره دبیرستان)؟ آیا برنامهها از مداخله ای استاندارد، معتبر و همراه با طرح توصیفی دروس و مواد آموزشی مورد نیاز بهره می برند؟ آیا برنامهها، مهارتهای مقاومت در برابر مصرف مواد را با روشهای تعاملی آموزش میدهند (روشهایی نظیر الگوسازی، ایفای نقش، بحث گروهی، ارایه بازخورد به یکدیگر، تقویت کردن و تمرینات متوالی؟ آیا برنامهها احساس تعلق دانش آموز به مدرسه و جامعه را تقویت می کنند؟ آیا برنامه ها : - توانمندی اجتماعی ( برقراری ارتباط ، خوداثرمندی ، جرات ورزی) و مهارتهای متناسب فرهنگی و رشدی مقاومت در برابر مصرف مواد را آموزش می دهند.
آیا برنامههای والدین شامل افزایش اطلاعات والدین و فرزندان آنها درباره موادمخدر میشود؟ آیا برنامهها به منظور تقویت عوامل حفاظت کننده، بر خانواده های دارای فرزند مهدکودکی تا سال آخر دبیرستان میباشد، تکیه دارد؟ آیا برنامه ها شامل دسترسی خانوادههای در معرض خطر به مراکز مشاورهای است ؟ چگونه صاحب نظران مسایل اجتماعی می توانند جامعه را به فعالیت و اجرای برنامه های پیشگیری ترغیب کنند؟ تشکیل یک ائتلاف اجتماعی از افراد کلیدی سازمانهای دولتی و خصوصی می تواند انگیزه و توان لازم را برای فعالیت به وجود آورد."