چکیده:
مقدمه: در این پژوهش، اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بوئن در کاهش عود نشانههای مرضی مبتلایان به سوء مصرف مواد در استان آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت. روش: به این منظور، تعداد 36 نفر از افرادی که مبتلا به سوء مصرف مواد بودند و قبلا در مراکز ترک اعتیاد، سم زدایی و ترک جسمی شده بودند، از طریق اعلام عمومی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه 18 نفرة آزمایش و گواه جای گرفتند. همة افراد جهت بررسی میزان بازگشت مجدد به وسیلة مقیاس آمادگی به اعتیاد و همچنین آزمون خودمتمایزسازی پیش آزمون شدند. سپس افراد گروه آزمایش تحت آموزش خودمتمایزسازی بوئن قرار گرفتند، ولی در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. سرانجام پس از گذشت دو ماه از انجام مداخلات درمانی، هر دو گروه مجددا به وسیلة مقیاس آمادگی سوء مصرف مواد و پرسشنامه خودمتمایز سازی مورد پس آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج حکایت از اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر متغیرهای مورد مطالعه داشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت آموزش خود متمایزسازی بوئن در کاهش بازگشت مجدد مبتلایان به سوء مصرف مواد مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
"مبتنی بر آنچه عنوان شده، چنین برداشت میشود که انجام تحقیقات تجربی در زمینة پیشگیری، شناخت و درمان قطعی سوء مصرف مواد با استفاده از فنون خانواده درمانی بسیار ضروری به نظر میرسد، چرا که اکثر افرادی که دورة سم زدایی را طی میکنند، در کوتاه مدت، به مصرف مجدد مواد روی میآورند، زیرا دارای خودمتمایزیافتگی ضعیفی بوده و به شکل هیجانی و عاطفی واکنش Margolis Cahoon Rotgers Nathan نشان میدهند و نمیتوانند حالت آرامش خویش را در مواجه با دیگران حفظ نمایند.
به نظر بوئن، اضطراب مزمن بنیاد اصلی تمامی نشانههای بیمارگونه است و پادزهر این وضعیت، رسیدن به افتراق و تفکیک است، فرایندی که دراثر آن، فرد یاد میگیرد مسیر حرکت خویش را ترسیم کند نه آنکه Skowron & Friedlander Bowen Kerr self-differentiation triangulate family emotional system family projection process emotional cutoff multigenerational transmission process sibling position social repression Freidman دائما از رهنمودهای خانواده یا دیگران تبعیت کند (گلدنبرگ و گلدنبرگ، 2000؛ ترجمة برواتی و همکاران، 1382).
در این زمینه، بوئن (1966) معتقد است که بدکاریهای جسمی ناشی از ضعف در تمایزیافتگی خود و نداشتن احساس قوی در هویتیابی است و افرادی که دارای خود متمایزیافتگی پائینی هستند، اضطراب بیشتری را تجربه میکنند و در موقعیتهای استرس زا، عملکرد نامناسبی دارند و بیماریهای روانی و جسمانی نظیر اضطراب، بیماریهای جسمانی، اعتیاد و الکلیسم را تجربه میکنند، بنابراین یافتههای این پژوهش مبنی بر اینکه آموزش خودمتمایزسازی بوئن موجب کاهش عود مجدد نشانههای سوء مصرف مواد میشود، با نظریة بوئن هماهنگ است."