چکیده:
یکی از مهمترین کارکردهای مدرسه، جامعه پذیری دانش آموزان است که نبود آن، به کجرفتاری دانش آموزان خواهد شد. هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی عوامل و مولفه های مدرسه و تاثیر آنها بر کجرفتاری دانش آموزان است. چهارچوب نظری تحقیق، ترکیبی از نظریه های فشار عمومی اگنیو (1992)، پیوند اجتماعی هیرشی (1969) و پیوند افتراقی ساترلند (1939) و با کنترل متغیر وضعیت خانواده دانش آموزان است. روش تحقیق کمی- پیمایشی است و جامعه آماری آن 13686 نفر دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر یزد هستند که در سال تحصیلی 87-88 مشغول به تحصیل بوده اند. بنابراین، از میان آنها200 نفر با محاسبه فرمول کوکران انتخاب شدند که از طریق روش نمونه گیری تصادفی به طور خود ابزار به پرسش نامه پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان می دهد که مولفه های مدرسه؛ یعنی متغیر تعامل اولیاء و برنامه درسی مدرسه، با تعلق فرد با مدرسه رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد و همچنین، متغیرهای مناسبات اولیای مدرسه با فرد، برنامه درسی مدرسه، تعلق فرد با مدرسه و همنشینی با دوستان منحرف، رابطه معناداری با کجرفتاری فرد در مدرسه دارند که از میان مولفه های فوق تعامل منفی اولیای مدرسه با فرد تاثیر بیشتری بر کجرفتاری فرد در مدرسه داشته است و بین تعلق فرد به مدرسه و پیوند افتراقی با دوستان منحرف، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد .
This paper Object is to investigate of school factors and its influence on students deviance. This paper Theoric framework is composition of: Egnive(1992) Theory of public pressure ،Herchi(1969) social linkage and Satterland(1939) Differential linkage and with control of situation of student family variable. Research methodology is scaling and choose 200 student among of 13686 student of public school by Simple random sampling method in yazd state. and they response to questionair automatically. Result of this survey shows school factors( Interaction with parents ) have direct relation with school Curriculum. And students deviance have Significant relation with parents Interaction with school and person interaction with school and person Belong to school and interaction with deviant freinds. parents Interaction with person have effect a meant of 29%.And there is significant and direct relation between person Belong to school and Differential linkage with deviant friends.