خلاصه ماشینی:
"در این مقاله موضوع قیمتگذاری منطقی فراوردههای نفتی در مقایسه با دیگر اقلام مصرفی،میزان مصرف انرژی در حملونقل،مقایسه قیمت سوخت و مالیات بر فرارودههای نفتی در 331 کشور جهان و نحوه استفاده از درآمدهای حذف یارانه مواد سوختی در بخش حملونقل عمومی در جهت اصلاحات اقتصادی کشور ارائه شده است.
با اینکه مروری بر وضعیت قیمت سوخت در کشورهای گوناگون جهان نشان میدهد که به خلاف بخش صنعت تولید وسیله نقلیه(اتومبیل و کامیون)که قیمت تجاری آن در عرصه جهانی در مقایسه بین هردو کشور دارای نسبتی حداکثر برابر با 2:1 است،قیمت سوخت آن بعضی نرخ تفاوت 05:1 دارد یا حتی 001:1 است و این موضوع تاکید صرف بر میزان قیمت و روش تعیین آن در دیگر کشورهای دنیا برای تعمیم آن در کشور را بدون استدلال و توجیه کافی مینماید.
ارزانی قیمت بنزین و عوارض سالانه خودرو و همچنین پرداخت یارانه انرژی توسط دولت در بخش حملونقل(که مقدار آن بیش از 7 درصد بودجه کشور است موجب شده است تا بیش از دو میلیون وسیله نقلیه کوچک با کمترین سرنشین به عنوان کاربرام اصلی جاده،به زیان حملونقل عمومی مورد استفاده قرار گیرند و خسارات هنگفتی را به محیط زیست،آسایش عمومی و منابع ملی وارد کنند.
دارندگان وسایل نقلیه کوچک بدون پرداخت بها میتوانند از منابع عمومی بهرهبرداری کنند و شکل یک:مقایسه درآمدهای مالیاتی کشور آلمان در 7991(بر حسب میلیون مارک) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مالیات بر همکاری شرکتها مجموعه این مشکلات و نیاز بخش عمومی حملونقل به سرمایهگذاری سنگین،همراه با توجه به روشهایی که در دیگر کشورها برای این مشکلات به کار گرفته شده است،افزایش قیمت فراوردههای نفتی را برای تأمین اعتبار،خودگردانی و بهینهسازی خدمات سیستمهای حملونقل عمومی،به خوبی توجیه کند."