خلاصه ماشینی:
"تبلیغات و شهرت به طور قطع به معنی پیشرفت نیست و ایجاد شاخص ادراک فساد باید متأثر از شیوهای باشد که مردم آن را مورد استفاده قرار میدهند و سرانجام پرسش نهایی این است که آیا میتوان بر درجه اعتبار و ارزشمندی شاخص ارائه شده از سوی سازمان شفافیت بین المللی افزود؟ واژههای کلیدی: مفهوم فساد،شاخص سنجش مبارزه با فساد،شاخص ادراک فساد،همایش جهانی مبارزه با فساد 1.
بانک جهانی و سازمان شفافیت بین المللی هردو فرض میکنند که خطاهای آماری در بین شاخصهای فرعی مستقل هستند اما به هرحال با توجه به اینکه هرکدام از پاسخدهندگان شیوه خاص خود را در تکوین ادراک خود از فساد دارند،بنابراین یک چنین بستگی و نبود استقلالی میتواند رخ دهد،زیرا که نظر سنجیهای مهم و متفاوتی که انجام میشود به ندرت توجهی به تجربههای شخصی پاسخدهنده میکنند و اغلب بر درک کلی آنها پیرامون مسئله فساد تأکید دارند.
طی سالهایی که شاخص ادراک فساد تدوین شده است ما شاهد همکاری بین المللی بیشتری درباره موضوع مورد بحث بودهایم،پیشرفتهای قابل توجه قضایی و حذف موضوع پذیرش رشوه بین کشوری به عنوان"هزینه قابل قبول"نیز از این همکاریهای مؤثر بوده است اما عامل بروز این تلاشها،همچنان وجود دارد و مقیاس آن دست کم به همان میزانی است که یک دهه پیش بود.
این چالش نیازمند موارد ذیل است: الف-همکاری واقعی بین کشورها برای کنترل بهتر جرائم اقتصادی، ب-انگیزه دولتها برای رسیدگی واقعی و تحت تعقیب قرار دادن شرکتهای داخلی به دلیل رشوه دادن به کارگزاران عمومی در کشورهای خارجی(حتی اگر جرایم موجب بستهشدن قراردادهای بزرگ با تأثیر مثبت بر موازنه تجاری شده باشد)."