چکیده:
ﻓﺮم ﻛﻮﺗﺎه ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی ﺳﻴﺎﻫﻪ ﻛﺮوی ﻓﺮدی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻛﻮﺗﺎه ﺗﺮﻳﻦ اﺑﺰار ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺪل ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ و ﻣﺪاﺧﻼت ﻣﺸﺎوره ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ اﺑﺰاری ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻔﻴـﺪ ﺑﺎﺷـﺪ ﺑـﺎ ﻫـﺪف ﻫﻨﺠﺎرﻳـﺎﺑﻲ و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ و رواﻳﻲ اﻳﻦ اﺑﺰار، 320 ﻧﻔﺮ داﻧﺸﺠﻮی داﻧﺸـﮕﺎه اﺻـﻔﻬﺎ ن 137 ﻧﻔـﺮ ﻣـﺮد و 183 ﻧﻔـﺮ زن ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب، و ﺑﻪ ﻓﺮم رﺟﺤﺎن ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ و ﻓﺮم ﻛﻮﺗﺎه ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی ﺳﻴﺎﻫﻪ ﻛﺮوی ﻓﺮدی ﭘﺎﺳﺦ دادﻧـﺪ 45 ﻧﻔـﺮ زن و 5 ﻧﻔﺮ ﻣﺮد در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ(. ﺿﺮاﻳﺐ آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ، ﺑﺠﺰ در دو ﻣﻮرد از ده زﻳﺮ ﻣﻘﻴﺎس، ﻫﻤﺴـﺎﻧﻲ دروﻧـﻲ ﺧـﻮﺑﻲ ﻧﺸــﺎن داد(0/70=>r)، اﻣــﺎ ﺿــﺮاﻳﺐ ﺑﺎزآزﻣــﺎﻳﻲ ﭘﺎﻳــﺎﻳﻲ ﺧــﻮﺑﻲ را در ﻫﻤــﻪ زﻳــﺮ ﻣﻘﻴــﺎس ﻫــﺎ ﻧﺸــﺎن داد(0/71=min،0/87=max ؛0/79=SD=0/06 ،m) زﻳﺮ ﻣﻘﻴﺎس ﻫﺎی اﻳﻦ اﺑﺰار رواﻳﻲ ﺳﺎزه ﻫﻤﮕﺮا و رواﻳﻲ ﻣﻼﻛﻲ ﭘﻴﺶ ﺑـﻴﻦ ﺧـﻮﺑﻲ را در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻧﻤﺮه ﻫﺎی رﻏﺒﺖ ﻫﺎی ﺷﻐﻠﻲ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ. آزﻣﻮن آراﻳﺶ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻧﻴﺰ از اﻋﺘﺒﺎر ﺳﺎﺧﺘﺎری اﻳﻦ اﺑـﺰار ﺣﻤﺎﻳـﺖ ﻛﺮد(0/55>sig=0/02 ،CI ﺑﺮای ﻣﺪل ﻫﺎﻟﻨﺪ،0/50>sig<0/001 ،CI ﺑﺮای ﻣﺪل ﺗﺮﻳﺴﻲ) ﺟﺪاول ﻫﻨﺠﺎری ﻧﻤـﺮه ﻫـﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪاردT ﻧﻴﺰ اراﻳﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ از ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻓﺮم ﻛﻮﺗﺎه ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی ﺳﻴﺎﻫﻪ ﻛﺮوی ﻓﺮدی و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، اﻋﺘﺒﺎر ﻣـﺪل ﻫﺎﻟﻨـﺪ،ﻣﺪل ﻫﺸﺖ ﺗﻴﭙﻲ ﺗﺮﻳﺴﻲ، و ﻣﺪل ﻛﺮوی در ﺳﻨﺠﺶ ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﺮد. ﺳﺎﻳﺮ ﻳﺎﻓﺘـﻪ ﻫـﺎ ﻧﻴـﺰ ﻣـﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ
خلاصه ماشینی:
"این مدل با ارایه ساختاری سه بعدی (شامل سه بعد -Vancouver etal -Bandura -Lent etal -Betz -Larson etal - Pihie - Rottinghaus etal -Tracey افراد/ اشیا، دادهها/ اندیشهها، و پرستیژ)، ساختار دو بعدی مدل هالند(Holland) (1997، به نقل از اسپوکان(Spokane)، 2005) و مدل هشت تیپی تریسی (2002) را نیز در برمیگیرد.
نتایج تحلیل دادهها: سوال اول: آیا زیر مقیاسهای فرم کوتاه خودکارآمدی سیاهه کروی فردی در سنجش رغبتهای شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان از پایایی برخوردارند؟ همانگونه که در جدول 2 مشاهده میشود، به جز دو زیر مقیاس تسهیلگری اجتماعی و یاوری، سایر زیر مقیاسها از همسانی درونی و پایایی قابل قبولی برخوردار بوده اند (70/0=<r).
از سوی دیگر، ضرایب بازآزمایی نشان داد که پایایی نمرههای این زیر مقیاسها و سایر زیر مقیاسها در طول زمان در حد خوبی قرار داشته، و بنابراین، در مجموع، همانند نتایج مطالعه تریسی (2010الف)، زیر مقیاسهای فرم خودکارآمدی سیاهه کروی فردی در سنجش خودکارآمدی مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان نیز از پایایی خوبی برخوردار بوده اند.
همچنین، با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان نیمرخ بهدست آمده از نمرههای فرم کوتاه خودکارآمدی را بر مبنای سازهها و راهکارهای ارایه شده مدل هالند و مدل کروی تریسی تفسیر کرد و در برنامهها و مداخلات مشاوره - Campbell -Darcy -Long etal مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان (و با احتیاط، در سایر دانشجویان ایران) استفاده نمود.
Alipour Professor of Psychology, Payame Noor University,Tehran, Iran Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of typographic parameters like interline spacing, font size and word shape on recall of electronic educational content and reading rate on VDTs. A total of 70 undergraduate students were randomly selected and divided into two groups."