چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات زودهنگام آموزشی- روان شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب- روان شناختی انجام گرفته است. به منظور انجام این پژوهش، 40 نفر کودک با ناتوانی یادگیری عصب- روان شناختی از میان جامعه کودکان شش ساله پیش از دبستان شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و با روش تصادفی به گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند(هرگروه 20 نفر). روش پژوهش آزمایشی بود. مداخلات زودهنگام آموزشی روان شناختی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده، آزمون عصب – روان شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر و فهرست وارسی تشخیص کودکان با ناتوانی یادگیری عصب- روان شناختی بود. داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری ( مانکوا) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات زودهنگام آموزشی بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب- روان شناختی موثر است(P=0.001).
خلاصه ماشینی:
"یکی از مشکلات کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب-روانشناختی پیش از دبستان که توجه پژوهشگران و صاحبنظران را به خود جلب نموده،کارکردهای اجرایی و توجه (1)- noitnevretnIdna niitacifitnedI ylraE (2)- seitilibasiD gninraeL no eettimmoC tnioJ lanoitaN (3)- seitilibasiD ginraeL lacigolohcysporuueN (4)- redinsortS & naltraG (5)- nagE & lahtnewoL,renreL (6)- nameloC & woisatsanA,rehgallaG,kriK (7)- eleetS (8)- rekwoD (9)- ojolF & nadroJ,netsreG (10)- leztieN & essyuB,nameloC است(سمرود-کلیکمن1،2005؛فلچر،لیون،فوکس و بارنر،20072،ملتزر3،2007،مک کلوسکی،پرکینس و دیونر4،2009).
تحقیقات بسیاری نیز نشان دادهاند که مداخلات زود هنگام آموزشی و روانشناختی بربهبود مهارتها یا شاخصهای اساسی رشد از جمله کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب-روانشناختی مؤثر است(ملکپور،1381،کورکمن و پلتوما11991 کورکمن،کرک و کمپ،1998،مارلو22001،آکرمن آنهال ودیکمن،2001،زلازومولر3 2002،استری هورن4،2002،استیل 2004،دوکر 2005،گارتلند و استروس نیدر،2007).
بدین منظور،این فرضیه که«مداخلات زود هنگام آموزشی بربهبود (1)- namteleP & namkroK (2)- ewolraM (3)- relluM & ozaleZ (4)- nrohgartS (5)- friecS & lluB (6)- ypsE &%01110ONRG011G% کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب-روانشناختی پیش از دبستان مؤثر است»مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است.
خرده آزمونهای کارکردهای اجرایی/توجه که توسط نپسی ارزیابی میشود،شامل بازداری،خود تنظیمی،برنامهریزی،مراقبت،انتخاب و توجه (1)- ygolohcysporueN (2)- noitnettA/snoitenuF evituecxE (3)- egaugnaI (4)- snoitcnuF rotoM-yrosneS (5)- gnissecorP laitapsousiV (6)- gninraeL dna yromeM پایدار،توانایی حفظ و تغییر مجموعههای حل مسائل غیرکلامی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)- rewoT (2)- tes esnopseR dna noitnettA yrotiduA (3)- noitnettA lausiV کورکمن،کرک و کمپ(1998)ضرای پایایی آزمون نپسی را به روش بازآزمایی پس از چهار هفته در حیطه کارکردهای اجرایی/توجه برای کودکان شش ساله به شرح جدول 3 گزارش نمودهاند."