چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم هوش نظری بر هوش تربیتی در مراکز تربیت معلم ایران بود. روش تحقیق همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدرسان مراکز تربیت معلم ایران در سال تحصیلی 88-87 بودندکه از بین آنها به روش نمونه گیری چند مرحله ای تعداد 200 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. داده ها به وسیله چهار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به وسیله صاحبنظران و روایی سازه آن به روش تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه هوش نظری(86/0)، هوش نظام مند (83/0)، هوش تاملی (873/0) و هوش تربیتی (866/0) بدست آمد. یافته های پژوهش نشان می دهد که هوش نظری به صورت مستقیم (4/0= β ) و غیرمستقیم 22/0 بر هوش تربیتی تاثیر دارد(000/0= р ). نتایج تحقیق نشان دادکه هوش های نظری ، نظام مند و تاملی بر هوش تربیتی تاثیر مستقیمی دارند. این متغیرها 5/44 درصد از واریانس هوش تربیتی را تبیین می کنند (000/0 = р ). هوش نظری بالاترین و پس ازآن هوش نظام مند بیشترین تاثیر را بر هوش تربیتی داشته است.
خلاصه ماشینی:
"در سالهای اخیر نیز سازمان ها با مفاهیم و سازههایی چون مدیریت دانش 2 ، سازمان یاد گیرنده 3 ، سازمان یاد دهنده 4 و هوش سازمانی 5 توصیف شدهاند، ولی این نظریات هسته فنی سازمانهای آموزشی؛ یعنی تدریس و یادگیری در کلاسهای درس را که به صورت مستقل انجام میگردد، مورد توجه قرار ندادهاند.
همچنین، صاحبنظرانی چون مارچ و السن 9 ، - Pinder&Moor -knowledge management - learning organization - teaching organization - organizational intelligence - middle range theory - Owense - Earle&Sharon - March & Olsen دیل 1 ، سلوتی 2 ، مییر 3 ، بریان 4 و بیدول 5 بر این باورند که ساختار بوروکراتیک و آموزش، رابطه محکم و معنی داری با یکدیگر ندارند ( هوی و میسکل، 2005).
به همین دلیل، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم هوش نظری بر هوش تربیتی درمراکز تربیت معلم ایران به عنوان یک سازمان آموزشی هوشمند است.
- learning communities - Bentley - Uljens - theory of science - problematizing intention - epistimology - development of theory - intention - activity 0- experience مطالعات مکگیل کریست و همکاران (2004) نشان میدهد که هوش تربیتی با استفاده از دانش عملی در صدد ایجاد محیطی مناسب برای یادگیری است.
- با توجه به تأثیر و ارتباط هوش نظری با هوشهای نظام مند، تأملی و تربیتی به مراکز پیشنهاد میشود که با مشارکت مدرسان برای این مراکز چشم اندازها، رسالتها واهداف شفاف و روشنی تدوین نمایند و آن را ضمن ابلاغ به کلیه مدرسان، سرلوحه اعمال و تصمیمات خود قرار دهند."