چکیده:
این مقاله به تحلیل این نکته می پردازد که چگونه سواد دیجیتالی در سایت فضای من مورد استفاده قرار می گیرد تا کاربران بتوانند شرح حالهای شخصی فراهم کرده و ارائه کنند. توضیح آنکه سایت فضای من، سایتی است که در آن میلیونها نفر عضو هستند و شرح حالهای (Profiles) شخصی ایجاد می کنند و در فعالیتهای اجتماعی گوناگونی سهیم می شوند. سایت فضای من برای نوجوانانی که بهصورت مداوم از آن استفاده میکنند، ابزار اصلی ارتباط با یکدیگر محسوب می شود و محیطی است که آنان میتوانند در آن در بسیاری از جنبههای فرهنگی آمریکا بهویژه بخش های سرگرمی نظیر موسیقی، تلویزیون و فیلم سهیم شوند (بوید آ، 2006). بسیاری از افراد برای ایجاد و نگهداری شرح حالهای سایت فضای من خود، وقت و تلاش قابل ملاحظه ای صرف می کنند. ایجاد شرح حال سایت فضای من از چه طریق میتواند کانون سواد جدید دیجیتالی محسوب شود؟ پاسخ این پرسش بستگی به این نکته دارد که منظور از «سواد» چه باشد. نویسنده، در این مقاله ابتدا به تحلیل ایجاد شرح حال در سایت فضای من با توجه به چارچوبی از ”سواد“ می پردازد که نشان میدهد سواد دیجیتال جنبه های اجتماعی و فنی را با هم تلفیق می کند و بر استفاده از کد تمرکز دارد. او، سپس به شرح این موضوع می پردازد که در حالیکه سایت فضای من، محیط ایده آلی برای آموختن بعضی از زبانهای تولید وب نیست، قدرت بازنمایی که در ایجاد شرح حال در سایت فضای من یافت می شود به رفتاری که از نظر فنی ساده ولی از لحاظ اجتماعی پیچیده است، مربوط می شود. به عبارت دیگر، پیچیدگی آن به این نکته مربوط می شود که کپی کردن و چسباندن کد یا رمز، به عنوان راهی برای استفاده از محصولات رسانه ای سایر افراد، یک رفتار پیچیده اجتماعی است. سرانجام، او معتقد است که این عمل، دو تاییهایی که در توصیف فرآیند «مصرف» و «تولید» و فعالیتهای «خواندن» و «نوشتن» بهکار می روند را مورد تردید قرار می دهد. با ترکیب کارهای تحقیقاتی اخیر در باره ی مسائل رسانه و مطالعات فرهنگی با تحقیق در باره ی سواد، مفاهیمی نظیر «تشریک» و «ترکیب» راهی مفید برای توصیف رویه ی عملی این سواد جدید فراهم می کنند.
This paper attempts to provide an analysis on the question of how Literacy practices are used in the site of MySpace to provide Profiles. MySpace is a site where millions of members create personal Profiles and take part in a variety of social activities. For the teenagers who actively use MySpace، it is one of their primary means of communicating with each other and is an environment in which they can Participate in many facets of American Culture، especially in entertainment sectors such as music، television، and movies (Boyd 2006a). Many put significant time and effort into creating and maintaining their MySpace Profiles. In what ways can the production of a MySpace Profile represent a locus of New digital literacies? The answer depends on what is meant by “Literacy.” Here، I first analyze the creation of a MySpace Profile with respect to a framework of Literacy that integrates prior social and technical perspectives، focusing on the use of code. Then، I argue that while MySpace is not an ideal environment for learning some of the languages of web production، the expressive Power found in the creation of a MySpace Profile concerns a technically simple but socially complex practice: the copying and pasting of code as a way to appropriate and reuse other People’s Media products. Finally، I contend that this practice calls into question the dichotomies used when describing the processes of “consumption” and “production” and the activities of “reading” and “writing”. By integrating recent work in Media and cultural studies with research on Literacy، concepts such as “Participation” and “remix” provide a useful way of describing this New Literacy practice.
خلاصه ماشینی:
"نقش رسانه ، از "کدگذاری " تا "کپی کردن و چسباندن " ثابت شده است که توجه به یکپارچگی موقعیت های اجتماعی ، شکل های ژانریک و قابلیت های ژانریک ، ابزار مفیدی برای تحلیل ایجاد و استفاده از شرح حال های سایت فضای من هستند.
اگر ترکیب مجدد برای توصیف رویه های مورد نیاز برای ترکیب متن ، تصاویر، ویدئو، صدا و بازی ها در خلق و نگهداری یک شرح حال در سایت فضای من به کار می رود، پس درک دستآوردهای فنی ساده کپی کردن و چسباندن پیوند ها، هم تبدیل به زنجیره ی پیچیده ی اجتماعی تصاحب رسانه ها توسط مردم می شود.
درک استفاده ی نوجوانان از سایت فضای من نیازمند توجه عمیق تر به رفتارها و موقعیت های اجتماعی است که تعیین می کنند مردم چگونه شرح حال های خود را ایجاد و نگهداری می کنند و همچنین توجه به نقش هایی ست که کد، شکل های چندگانه رسانه بر روی وب و خود سایت در امکان پذیر ساختن رفتار های خاص و محدود کردن موارد دیگر ایفا می کنند.
مسئله ی تحقیق آینده این است که در کدام موقعیت های اجتماعی ، ممکن است کپی و چسباندن ، نشانه ای از تغییر در چگونگی برخورد مردم با یکدیگر محسوب شود؟ نوجوانانی که صفحات سایت فضای من را ایجاد کرده اند مهارت های جدید فنی و اجتماعی ای را گسترش می دهند که آنها را قادر می سازد با استفاده از ابزاری جدید در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشند.
(٢٠٠٣) Literacy in the New Media Age. London: Routledge.
(٢٠٠٣), Introduction to the Korean Edition of The Language of New Media, http://www."