چکیده:
مدیریت سرمایه های دانشی و توانایی های ذهنی سازمان و مفاهیم راهبردی مربوط به آن، به عنوان اجزا و عناصر مهم بقای سازمان و حفظ موقعیت رقابتی آن در عصر حاضر مورد توجه قرار گرفته اند. در سازمان های دانش بنیان مهمترین سرمایه سازمان، دانش بوده و موفقیت سازمان ها به توانایی آن ها در ایجاد، کسب و بهره گیری و انتقال دانش و سرمایه های دانشی بستگی دارد. از این رو سازمان ها برای اینکه بتوانند از فرصت های پیش آمده در محیط پویای کنونی استفاده کرده و مزیت رقابتی کسب کنند، باید منابع دانشی و توانایی های ذهنی خود را به صورت اثر بخش مدیریت کنند. هوش سازمانی تحت عنوان «بکارگیری توان فکری سازمان برای دستیابی به رسالت و ماموریت در محیط رقابتی»، تعریف می شود.(Albrecht، K.، 2010) هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی بر اساس مولفه های سازمان های دانش بنیان می باشد.واحد تجزیه و تحلیل و جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های سطح استان لرستان می شود. حجم نمونه انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عامل تایید ی، تعداد اعضای نمونه 330 نفر تعیین شده است. تحلیل یافته های بخش ساختاری مدل، نشان می دهد که 66 درصد از مزیت رقابتی در سازمان های دانش بنیان از طریق سازه هوشمندی انسانی و 61 درصد آن از طریق هوشمندی ساختاری تبیین می شود. همچنین استراتژی های دانش با ضریب تشخیص 40 درصدی و 48 درصدی مهم ترین شاخص اثر گذار بر هوشمندی ساختاری و هوشمندی انسانی محسوب می شود.
خلاصه ماشینی:
"متغیرهای برونزا و شاخصهای سنجش آنها شاخص متغیر مولفه برنامههای مدون تحقیق و توسعه جهت شناسایی و کسب دانشهای جدید، وجود تیمهای تخصصی، جهت بهره گیری از مخازن دانش، نظامهای اطلاعاتی یکپارچه برای کسبب دانش در سازمان، استخدام کارشناس و استفاده از مشاور جهت تولید یا خلق دانش استراتژی کسب دانش استراتژیهای دانش ایجاد شبکههای تخصصی تسهیم و توزیع دانش در سازمان، فراهم نمودن آموزش حین کار در بخشهای مختلف سازمان جهت توزیع و انتشار دانش استراتژی تسهیم دانش استفاده از دانش کسب شده در فرآیند توسعه محصول/ ارائه خدمت، مکانیسمهایی جهت مستند سازی و صورت بندی دانش فنی، تحقیقات بازار جهت کسب دانش در ارتباط با بازار رقابتی، انجام خدمات مشاوره ای توسط دانشگران و نیروی کار دانشی سازمان استراتژی بکارگیری دانش ایجاد گروههای بحث الکترونیکی و تبادل ایده در سازمان، ایجاد برنامههای مدون و مستند آموزش افراد تازه وارد در یک زمینه، ایجاد برنامههایی جهت تقویت حس هویت، تعلق، و تعهد در جوامع دانشی وجود برنامههایی جهت تقویت احساس مالکیت دانش سازمانی در بین در جوامع دارای علایق مشترک، ایجاد بانک دانش جهت جمع آوری و ذخیره سازی دانش، بازنگری فعالیتها و فرآیندهای سازمانی جهت شناسایی دانش جوامع دارای علایق مشترک جوامع دانشی تسهیم دانش و تجربه در یک تعامل منظم بین تیمهای تخصصی دانش در سازمان، تشویق مبادلات دانش بین اعضای جوامع دانشی و تیمهای تخصصی دانش در بیرون سازمان، افزایش مشارکت و تشویق مبادلات دانش بین اعضای جوامع دانشی و تیمهای تخصصی دانش در درون سازمان، ایجاد شبکههایی در سازمان و با دیگر سازمانها جهت مرتبط کردن دانشگران با یکدیگر، جذب دانش جدیدی که در طول فعالیتها و عملیات ایجاد شده توسط جوامع دانشی ذخیره شده جوامع عمل میزان و سطح تخصصهای موجود در بین دانشگران سازمانی و مقدار به کارگیری آن؛ متوسط میزان هزینههایی که توسط سازمان صرف آموزش و بروز رسانی مهارتهای دانشگران در سازمان میشود، میزان استفاده اثر بخش از دانش توسط دانشگران سازمانی و جوامع دانشی سرمایه انسانی سرمایههای فکری اثربخشی ارتباطات و استفاده از سیستمهای اطلاعاتی اثربخش در تعاملات بین تیمهای تخصصی دانش، وجود مکانیسمهای اطلاعاتی و ارتباطی جهت ارتباط با موسسات عرضه کننده دانش فنی سرمایه ساختاری وجود جو حاکی از اعتماد در بین مشتریان سازمان، نبود شکایت از کمبود دانش تخصصی کارکنان؛ وجود سیستمهای اطلاع رسانی اثربخش به مشتری در سازمان سرمایه رابطهای بر اساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق، دسچامز و نایاک(1999)، و راج و سانتی (2010) هوشمندی سازمانی را شامل هوشمندی ساختاری و هوشمندی انسانی دانستهاند."