چکیده:
مکان یابی شعب موسسات مالی و اعتباری و بانک ها از تصمیمات بسیار مهم و استراتژیک در امر بانکداری است. این موضوع به ویژه در موسسات مالی و اعتباری و بانک های خصوصی، به دلیل محدودیت های بیشتر در بودجه نسبت به بانک های دولتی، اهمیت فراوانی دارد. از این رو این نوع بانکداری مستلزم پذیرش و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته نظیر سیستم اطلاعاتی جغرافیایی ، بمنظور افزایش رضایت مندی مشتریان و حفظ و نگهداری آنان می باشد. به همین خاطر در تحقیق حاضر که با عنوان الگویی برای مکان یابی شعب موسسه قوامین که در بین 30 نفر از مدیران، روسای شعب و کارمندان با سابقه در شهر رشت با هدف شناسایی مکان های مناسب برای احداث شعب با استفاده از رویکردهای کمی (آزمون تی یک نمونه ای برای شناسایی شاخصه ها) و کیفی ( روش تحلیل سلسله مراتبی برای وزن دهی به شاخصه ها) و با استفاده از نرم افزارهای SPSS،Expert Choice، GISو LINGOصورت گرفت، مشخص گردید که بر مبنای شاخصه های بدست آمده و استفاده از مدل ریاضی حداکثر پوشش ، می توان 95 ٪ از تقاضای منطقه مورد مطالعه را با احداث حداکثر 4 شعبه در نقاط مشخص شده (بعلاوه 4 شعبه موجود)، تحت پوشش قرار داد. واژه های کلیدی:
خلاصه ماشینی:
"هدف: تعیین مکان مناسب شعب موسسات مالی و اعتباری شناسایی معیارها و زیرمعیارهای پر اهمیت در جایابی شعب (از طریق پرسشنامه) تجزیه و تحلیل توسط نرم افزار SPSS تعیین اهمیت نسبی معیارها و زیر معیارهای انتخاب شده (پرسشنامه مقایسات زوجی ) تجزیه و تحلیل توسط نرم افزار Expert Choice فراهم سازی لایههای اطلاعاتی مورد نیاز (در صورت نیاز استفاده از GPS) بمنظور ایجاد پایگاه اطلاعاتی در نرم افزار GIS اختصاص وزن به لایهها در نرم افزار و روی هم گذاری آنها به منظور مکان یابی نقاط بالقوه در محیط نرم افزار ArcGIS استفاده از مدل ریاضی MCLP بمنظور حداکثر پوشش تقاضای منطقه و تعیین نقاط مناسب نهایی تجزیه و تحلیل توسط نرم افزار LINGO به همراه تحلیل حساسیت تعداد شعب شکل 2: فازهای تحقیق 6.
ضمیمه 1: پرسشنامه تعیین معیارهای پر اهمیت ردیف طبقه معیار نمره (از 1 تا 9) 1 مشخصههای جمعیتی سن مشتریان 2 شغل مشتریان 3 درآمد مشتریان 4 تراکم جمعیت منطقه 5 سطح تحصیلات مشتریان 6 مجاورت با مکانهای مربوط به کارمندان نیروی انتظامی نزدیکی به خانههای سازمانی کارمندان محترم نیروی انتظامی 7 نزدیکی به پادگانهای آموزشی نیروی انتظامی 8 نزدیکی به کلانتریها و پاسگاهها 9 هزینه هزینه ساخت (خرید زمین و ساخت) یا اجاره برای راه اندازی شعبه 10 دسترسی به تسهیلات شهری نزدیکی به پارکینگها 11 نزدیکی به پاساژها و مراکز خرید 12 نزدیکی به دانشگاهها 13 نزدیکی به بیمارستانها 14 نزدیکی به هتلها و رستورانها 15 نزدیکی به پایانههای شهری و بین شهری 16 نزدیکی به بازار روز (بازار سنتی) 17 نزدیکی به ادارات و شرکتهای دولتی و خصوصی 18 رقابت نزدیکی به شعب بانک رقیب 19 نزدیکی به شعب بانک خودی 20 انعطاف پذیری وجود زمین برای توسعه آینده 21 زمین با نزدیکی به تسهیلات (تسهیلات برای توسعه) 22 نظام ترافیک نزدیکی به میادین، چهارراهها و سه راههای اصلی Spatial Interaction Model (SIM)"