چکیده:
پیشرفتهای گوناگون در عرصه تکنولوژی جهانی بویژه در حوزه محصولات هوائی همراه با اعمال روشهای متعدد ارتقاء در سازماندهی صنایع مرتبط نسبت به دهه گذشته ، تحولات اثر بخشی را پدید آورده است . در این راستا صنایع و شرکتها سعی دارند تا با استفاده از ابزارها ، روشها و فناوریهای نوین ، روند کاری خود را با عنایت به قیود جدید و مدرن ، بهینه و با کاهش زمان و هزینه ، ضمن بالابردن کارائی ، نظر مشتریان را با تطبیق استاندارد و مقررات جدید و لحاظ نمودن فناوری روز ، تامین نمایند . از آنجائی که برای بسیاری از شرکت ها با توجه به ماموریت و رسالت اصلی و همچنین محدودیت های اخیر تحریم ها مقوله رقابت در محصولات هوائی تولید شده موضوعیت چندانی ندارد ، لذا تلاش ها به تدوین متدولوژی مدل سازی ریاضی تامین بموقع همراه با کیفیت و مشخصات محصول هوائی مورد نظر مشتری معطوف می گردد و فراهم سازی مناسب ترین و سریع ترین روند زنجیره تامین با بهره برداری از توانمندیهای فناوری اطلاعات که موجب آماده شدن یک محصول از ابتدای خط تولید تا تحویل به مشتری می گردد ، به اندازه روش تولید آن محصول نیز اهمیت پیدا می کند . در این مقاله معیارهای اصلی زنجیره تامین و گزینه های فناوری اطلاعات در این گونه شرکتها و تعامل موثر آنها بر یکدیگر شناخته شده و اولویتهای تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت زنجیره تامین تعیین و در راستای تحقق اهداف پژوهش ، بهینه شده اند . بدین منظور این مقاله در یک شرکت هوائی ، در بازه زمانی نیمه دوم سال 90 و نیمه اول سال 1391 با بهره گیری از 115 نفر کارشناسان و مدیران بخش های آماد و بازرگانی ، برنامه ریزی و کنترل تولید ، رایانه و برون سپاری و با استفاده از پرسشنامه و روش مقایسات زوجی تهیه شده و در نهایت مشخص گردید که کلیه معیارهای اصلی شناسائی شده زنجیره تامین و فناوری اطلاعات بریکدیگر تاثیر داشته و مدل مفهومی را تائید می نمایند لذا منابع انسانی آموزش دیده در زمینه IT ، حمایت مدیر ارشد ، وجود زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری ، تجارت الکترونیک و مبادله الکترونیکی داده ها با شرکای تجاری ، می بایست به ترتیب و بعنوان الگوی بهینه سازی کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین ، مد نظر قرار گیرد .