چکیده:
دانش سازمانی و مدیریت در طول یک صد سال اخیر دسـتخوش تغییـرات و تحـولات بنیادی شده است . از اوایل دهه ی ١٩٨٠، سازمان ها به منظور تسریع تغییرات ، توجه زیادی بـه خلاقیت و نوآوری نشان دادند. امروزه سازمان ها باید نوآوری داشته باشند تـا زنـده بماننـد؛ بنابراین بهترین روش تشویق افراد خلاق است تا در ساختار سازمان به یک کارآفرین تبدیل شوند. هدف از مقاله ی حاضر بررسی رابطه ی مهارت ها و قابلیت های کـارآفرینی بـا میـزان کارآفرینی سازمانی است . جامعه ی پژوهش کلیه مدیران میانی شرکت ایران خودرو هـستند که به روش نمونه گیری تصادفی ١٣٢ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده انـد. ابـزار گـردآوری داده ها پرسش نامه ی محقق ساخته براساس طیف لیکرت است . نتایج پـژوهش حـاکی از آن است که رابطه معناداری بین مهارت هاو قابلیت های کارآفرینی با میزان کارآفرینی سـازمانی وجود دارد، هم چنین میزان کارآفرینی سازمانی با توجه به متغیـرهـای جـنس ، سـن ، سـطح تحصیلات و سنوات خدمت متفاوت است .
During the last one hundred years، the organizational and management knowledge have undergone fundamental changes. At the beginning of the 1980s، organizations paid great attention to creativity and innovation. Today، organizations should be creative، so that they would continue to survive: therefore، the best way is to encourage creative people to be entrepreneurs in the organizational structure. The aim of the present study is to investigate the relationship between entrepreneurial skills and abilities with organizational entrepreneurship. About 132 of Iran khodro middle managers were randomly selected. The data was gathered via questionnaires. For validity the method of Cronbachis Alpha was employed which resulted in 86% and 89% to be consistent with research tools. The results showed that there is a significant relationship between entrepreneurial skills and abilities with organizational entrepreneurship; The degree of organizational entrepreneurship among members varied according to sex، age، education level and service records.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر قصد دارد بررسی رابطه ی مهارت ها و قابلیت های کارآفرینی با میزان کارآفرینی سازمانی را در میان مدیران میانی شرکت ایران خودرو در سال ١٣٨٦ بررسی می کند.
٢. مهارت های مـدیریتی : که عبارتند از: برنامه ریزی و تعیین اهداف ، تصمیم گیـری ، روابط انسانی ، بازاریابی ، مهارت هـای مـالی و حـسابداری مـدیریت ،کنترل ، مـذاکره و مدیریت توسعه (استونر، فری من و گیلبرت ١٣٧٩؛ هرسی و بلانچارد ١٣٧٩؛ علاقـه بنـد ١٣٧٨؛ اسلام ١٣٨٢؛ هیسریچ و پیترز ١٣٨٣؛ نبـوی ١٣٨٣؛ احمـدپور داریـانی و عزیـزی ١٣٨٣؛ پیرنیا ١٣٨٢؛ هگی ١٣٨٢و هاروی و براون ١٣٧٧).
مروری بر مطالعات انجام شده حسین رضازاده (١٣٨٢) در تحقیقی بـه بررسـی ارتبـاط بـین سـاختار سـازمانی و کارآفرینی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی تهران بزرگ پرداخت و بـه نتـایج زیـر دست یافت : رابطه ی معنی دار بین پیچیدگی ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی وجود دارد.
ابزار پژوهش : در پژوهش حاضر جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه استفاده شـد از این رو جهت سنجش میزان کـارآفرینی سـازمانی مـدیران بـا اسـتناد بـه ترکیـب دیدگاه های فرهنگی و صفر زاده (١٣٨٤)، مقیمی (١٣٨٣) و آنتونیک و هیسریچ (٢٠٠٣) در باب کارآفرینی سازمانی پرسش نامه ای ٣٥ سوالی طراحی شد که به شرح زیر می باشد.
از این رو میزان کارآفرینی سازمانی مدیران بـا میزان مهارت هاو قابلیت های فنی در سطح ٠/٠١ دارای رابطه ی معنادار می باشد.
نتیجه گیری در مقاله ی حاضر رابطه ی قابلیت ها و مهارت های کارآفرینی بـا میـزان کـارآفرینی سازمانی را در مدیران میانی شرکت ایران خودرو بررسی کردیم .