چکیده:
کارآفرینی سازمانی یکی از عواملی است که بیش ترین تاثیر را بر موفقیت و رشد اقتصادی بنگاه ها، کشورها و دولت هـا داشـته و از طـرف دیگـر، یکـی از مولفـه هـای مهـم جهـت ایجـاد کارآفرینی در داخل سازمان ، ساختار سازمانی مناسب است . در این تحقیق رابطه ی بـین مولفـه - های ساختار سازمانی (رسمیت ، پیچیدگی ، و تمرکز) با کارآفرینی سازمانی بررسی شده و برای ابزار تحقیق پرسش نامه ای حاوی ٢٥ سوال با ضـریب اعتبـار برابـر بـا ٠/٩٤ طراحـی شـد. نتـایج به دست آمده از پرسـش نامـه هـای توزیـع شـده بـین نمونـه ١٠٦ نفـری مـدیران ادارات مرکـزی بانک های خصوصی ، نشان دهنـده ی آن اسـت کـه بـین ابعـاد سـاختار سـازمانی یعنـی رسـمیت ، پیچیدگی ، و تمرکز سازمانی با ابعاد کارآفرینی سازمانی شامل نوآوری ، خطرپذیری و پیش گام بودن رابطه معنی داری وجود دارد. میزان هم بستگی ابعاد ساختار سازمانی با کارآفرینی سازمانی برابر با رسمیت (٠/٥٢٦-)، پیچیدگی (٠/٢١٥-)، و تمرکز (٠/٥٠١-) است . در انتهای مقالـه نیـز نتایج و پیشنهادهای به دست آمده از این تحقیق ارایه شده اند.
خلاصه ماشینی:
نتـایج به دست آمده از پرسـش نامـه هـای توزیـع شـده بـین نمونـه ١٠٦ نفـری مـدیران ادارات مرکـزی بانک های خصوصی ، نشان دهنـده ی آن اسـت کـه بـین ابعـاد سـاختار سـازمانی یعنـی رسـمیت ، پیچیدگی ، و تمرکز سازمانی با ابعاد کارآفرینی سازمانی شامل نوآوری ، خطرپذیری و پیش گام بودن رابطه معنی داری وجود دارد.
تـاکنون تحقیقـات زیـادی در رابطـه بـا عوامـل سـازمانی کـه مـی تواننـد فعالیـت هـای کارآفرینانه ی سازمانی را ارتقا داده و یا مانع آن شوند، انجام شـده اسـت ( ;١٩٩٣ ,Zahra ٢٠٠١ ,Hisrich &Antonic )؛ در این دسته از تحقیقات ، توجه خاصـی بـه عوامـل درونـی سازمان از قبیل نظام های کنترلی و انگیزشی شرکت ها ( ١٩٨٥ ,Sathe)، فرهنـگ سـازمانی (١٩٩٣ ,Brazeal ;١٩٩٤ ,Kanter)، ساختار سازمانی ( Naman ;١٩٩٠ ,Slevin &Covin ١٩٩٣ ,Sleven &)، حمایت های مدیریتی (١٩٨٩ ,Jarillo &Stevenson )، و ارتباطـات و ارزش های سازمانی (٢٠٠١ ,Hisrich &Antonic ) شده است .
محققان زیادی تلاش کرده اند که اهمیت کارآفرینی سازمانی را به عنـوان یـک راهبـرد رشد و به عنوان ابزاری موثر برای دست یـابی بـه مزایـای رقـابتی مطـرح کـرده ( ,Pinchot 1 corporate entrepreneurship ١٩٩٦ ,Dess &Lumpkin ;٢٠٠١ ,Kuratko ;١٩٨٥)، و تلاش هایی نیز انجام شده است تا از طریق مطالعـات تجربـی ، عناصـر اصـلی فعالیـت هـای کارآفرینانـه شـرکت هـا بررسـی و شناسایی شـوند (٢٠٠١ ,Dess &Lumpkin ;١٩٩١ ,Zahra).