چکیده:
نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده ی آژن به صورت گسترده ای به منظور پیش گویی رفتار کارآفرینانه استفاده شده است. اما این نظریه در بین دانشجویان مراکز علمی- کاربردی به کار گرفته نشده است. هدف کلی این پژوهش که با روش توصیفی-همبستگی انجام شده است، بررسی دلایل گرایش به کارآفرینی دانشجویان علمی-کاربردی کشاورزی است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان علمی-کاربردی کشاورزی استان کرمانشاه تشکیل دادند که تعداد 96 نفر از آن ها به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های مورد نظر از طریق پرسش نامه جمع آوری شد. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که 37 درصد از تغییرات متغیر نیت کارآفرینانه را سه متغیر شامل: نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای جامعه و باور به خودکارآمدی تبیین می کنند. هم چنین رابطه ی مثبت و معنی داری بین هر یک از متغیرهای مستقل یادشده با نیت کارآفرینانه به دست آمد. در کل، یافته ها نشان داد که در بین دانشجویان علمی-کاربردی کشاورزی، نیت کارآفرینانه ی بالایی وجود دارد.
The Theory of Planned Behavior has been widely employed to predict entrepreneurial behavior among technical and vocational agricultural students. The purpose of this descriptive correlational study is to determine entrepreneurial intention among a random sample of technical and vocational agricultural students in Kermanshah Province. The second objective was to identify factors influencing entrepreneurial intention. Using structured questionnaire، 96 students were selected for the study. The results indicated that students had relatively high intentions to become entrepreneurs. Step-by-step regression analysis revealed that 37% of entrepreneurial intention could be explained by attitudes towards entrepreneurship: entrepreneurial beliefs، social norms and entrepreneurial self-efficacy.
خلاصه ماشینی:
رینولدز٢ (١٩٩٧) معتقد است با ایـن کـه رابطه ی مستقیم و معنی داری بین ویژگی های شخصیتی و کارآفرینی وجود دارد، اما توان پیش گویی ویژگی های شخصیتی بسیار ضعیف بوده و این رهیافت از نظر روش شناسی و عوامل نظری نیز نقد و بررسی شده است (شاپیرو و سوکول ٣، ١٩٨٢، ص ٧٥؛ گـارتنر ، 4 7 ١٩٨٩، ص ٥٢؛ آژن ٥، ١٩٩١، ص ١٨٢؛ وسیانا و همکـاران ٦، ٢٠٠٠، ص ١٩؛ سـانتوس ، ٢٠٠١، ص ١٩٩).
Chen & et al اجتماعی از سوی دیگر، از جمله محدودیت های این الگوها بوده است ؛ از این رو برخی از پژوهش گران به منظور دست یابی به الگویی که بتواند نیت کارآفرینانه را بـا توجـه بـه تعامل بین عوامل اجتماعی و فردی بسنجد، بـه روان شناسـی اجتمـاعی روی آورده انـد.
1. De Noble براساس نمودار شماره (٢)، نگرش نسبت به کارآفرینی ، هنجارهای جامعه و باور بـه خودکارآمدی ، پیش گوکننده های نیت کارآفرینانه به شمار می آیند و نیت کارآفرینانـه نیز به نوبه ی خود، رفتار کارآفرینانه را شکل می دهد.
در جدول شماره (٢)، میانگین ، انحراف معیار، و هم بستگی بین هر یک از متغیرهای مستقل (نگرش نسبت به کارآفرینی ، هنجارهای جامعه و بـاور بـه خودکارآمـدی ) بـا یک دیگر و با متغیر وابسته (نیت کارآفرینانه ) ارایه شده است .
به منظور آزمون فرضیه ی آخر و در واقع برای تعیین این که آیا متغیرهـای مـستقلی شامل : نگرش نسبت به کارآفرینی ، هنجارهای جامعه و باور به خودکارآمدی در زمینه ی الگوی رفتار برنامه ریزی شده ی آژن (١٩٩١)، به ما اجازه ی پیش گویی نیت کارآفرینانه را می دهند یا خیر، از تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد.
Assessing risk perception, self-efficacy, and entrepreneurial attitudes and intentions: Implications for entrepreneurship education.