چکیده:
با توجه به اهمیت حیاتی دانش به مثابه مزیت رقابتی اصلی در اقتصاد جهانی و ضرورت مشارکت دانشگاه، به منزله ی اصلی ترین نهاد تولیدکننده ی دانش، در توسعه ی اقتصاد ملی و منطقه ای و هم چنین با توجه به نیاز دانشگاه ها به کسب درآمد و تجاری سازی دانش برای بقا، تدوین الگویی مناسب برای کارآفرینی دانشگاهی و انتقال تجاری دانش ضرورت دارد. در این مقاله با بررسی روش ها و الگوهای انتقال تجاری دانش در پنج دانشگاه معتبر جهان برمبنای رتبه بندی سال 2007 مؤسسه آموزش عالی تایمز (هاروارد، ییل، آکسفورد، کمبریج، کالج سلطنتی لندن)، به طراحی الگویی به گزین شده پرداخته و با نظرسنجی از خبرگان، عوامل استخراج شده از این الگو اولویت بندی شده اند. طبق نتایج به دست آمده از نظرسنجی به عمل آمده از خبرگان «انتخاب سیاست-های انگیزاننده برای استادان در توزیع درآمد» دارای بالاترین اهمیت برای تشویق تجاری سازی دانش در دانشگاه ها و کارآفرینی دانشگاهی بوده و ضرورت های «شبکه سازی»، «حمایت های مالی»، «ایجاد ساختارهای لازم» و «آزادی عمل استادان» به ترتیب اولویت های بعدی را تشکیل داده و «حمایت های فیزیکی» کم ترین اهمیت را نسبت به سایر ضرورت ها دارد.
The importance of knowledge as the main competitive advantage in the world economy and necessity of participation of universities، as the major knowledge generation institution، in national and regional economic development and also the need for income generation and knowledge commercialisation for survival of universities، will demand the urgency of compiling a proper pattern of commercial knowledge transfer. This paper examines the methods of five top universities of the world based on The Times Higher Education-QS 2007 ranking (Harvard، Yale، Oxford، Cambridge and Imperial College of London) to compile a benchmarked pattern and rank extracted factors from this pattern according to experts’ viewpoints. Results of this study show that “incentivizing of income sharing” is the most important factor in promotion of knowledge commercialisation and academic entrepreneurship; then “networking”، “financial supports”، “proper structures”، “the faculty freedom of action ” and “physical supports” are placed in subsequent ranks.
خلاصه ماشینی:
برخـی از پژوهش گران در تعریف کارآفرینی دانشگاهی ، به کلیه ی فعالیـت هـای تجـاری سـازی خارج از وظایف عادی آموزشی و پژوهـشی اشـاره کـرده انـد -Klofsten and Jones) (٣٠٠ ,٢٠٠٠ ,Evans؛ در حالی که برخی دیگر از محققـان بـر فعالیـت هـای نوظهـور دانشگاه ها، به ویژه ایجاد شرکت های زایشی ، تاکید بیش تری دارند؛ از آن جمله می تـوان به تعریف اتزکویتز اشاره کرد که دانشگاه کارآفرین را مرکـز رشـدی طبیعـی فـرض می کند که از ساختارهای حمایتی تجاری و فکری (یا ترکیبی از آن ها) برخوردار است ، به طوری که استادان و دانشجویان می توانند با اتکا به این ساختارها نسبت بـه راه انـدازی شرکت های جدید همت گمارند (١١٢ :٢٠٠٣ ,Etzkowitz).
, 2007: 566) در مجموع ، فعالیت های تجاری سازی در دانشگاه ها به طور عمده بـه دو شـیوه انجـام می شوند: الف ) واگذاری امتیاز استفاده از دارایی های فکری و ارایه ی خدمت های مـشاوره بـه بخش های خصوصی و عمومی (که شکل سنتی و دیرینه ی این گونـه فعالیـت هـا بـوده ، دارای قدمتی به نسبت طولانی است )؛ ب) ایجاد شرکت های جدید مبتنی بر فناوری های دانـشگاهی (کـه شـکل جدیـد و نوظهور تجاری سازی دانش و به ویژه فناوری های پیشرفته بوده ، در همین اواخر نیز توجه بسیاری از پژوهش گران را به خود جلب کرده است :٢٠٠٣ ,Di Gregorio and Shane) .