چکیده:
موسسه های اجتماعی به سازمان هایی اشاره دارد که هدف شان تامین آن دسته از نیازهای اساسی انسان هاست که تامین آن از طریق سازمان های تجاری و بخش خصوصی امکان پذیر نیست. کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که مسایل اجتماعی را شناسایی و از اصول کارآفرینی برای سازمان دهی و مدیریت فعالیت هایی که موجب تغییرهای اجتماعی می شوند استفاده می کنند. اغلب مطالعه ها در زمینه ی کارآفرینی به بررسی ویژگی ها و صفت های کارآفرینان می پردازد. در حالی که شبیه نظریه ی صفت های رهبری، دست یابی به اجماع در این زمینه مشکل است. به همین دلیل این مقاله به بررسی بعد رفتاری کارآفرینی اقدام کرده و با استخراج و بررسی این مشخصه ها و ترکیب آن با نوع شناسی کارآفرینی، الگوی جدیدی را ارایه کرده است. دست یابی به الگوی تحقیق و اعتباریابی آن از طریق روش بررسی خبرگان (دلفی) انجام شد. پس از آماده شدن، پرسش نامه در اختیار 35 نفر از اساتید، صاحب نظران و مدیران سازمانی قرار داده شد و پس از جمع آوری و تعدیل، پاسخ 26 نفر از آن هایی که در دور دوم و سوم و تا انتهای تحقیق همراه بودند، برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که از 15 متغیر بررسی شده 6 متغیر نوآوری، باور به کارآفرینی، جست وجوی روش های جدید برای ایجاد سرمایه ی اجتماعی، شناسایی و شکار فرصت ها، جست وجوی فرصت های جدید و خلاقیت بالاترین رتبه را دارند. با افزودن 6 متغیر پیشنهادی از سوی خبرگان در مجموع 21 متغیر رفتاری برای کارآفرینان پیشنهاد شد. در انتها با ترکیب الگوهای مطالعه شده در این بررسی و به آزمون گذاشتن الگوی مفهومی تحقیق، الگوی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد رفتاری ارایه شد.
The Social entrepreneurs typically attempt to use certain principles in entrepreneurship towards directing and managing the activities which will result in social transformations.
Since entrepreneurial studies often center on the characteristics and traits of entrepreneurs، which seem to be a far cry from reaching a consensus، the major goal of the present article is to survey the behavioral dimension of entrepreneurship and introduce a new model by combining such components with the entrepreneurial typology. The research methodology and its validation are based on Delphi model.
Information is mainly collected through questionnaires which were selectively delivered to 35 experts and directors of enterprises. The views، comments and suggestions of the respondents، in particular، the viewpoints of 26 respondents who continued to remain in the second and third rounds of supplementary investigation were critically probed and analyzed. The findings demonstrate that out of the 15 target variables، six variables of innovation، belief in entrepreneurship، seeking new methods for creation of social capital، recognition of new opportunities، hunting for opportunities and creativity had the highest scores. In the final analysis، 21 variables have been suggested within a conceptual framework to illustrate the model of social entrepreneurship based on the behavioral approach.
خلاصه ماشینی:
کارآفرینان اجتماعی نقش عامل تغییر را در بخش اجتماعی بازی می کنند، این نقش از طریق ماموریت برای ایجاد و حفظ ارزش های اجتماعی (نـه صرفا ارزش اقتصادی )، شناسایی و جست وجوی مستمر فرصت های جدید برای حفظ این ماموریت ، درگیر شدن با فرایندهای مستمر نوآوری ، انعطاف پذیری و یـادگیری ، اقـدام به کار بدون محدود شدن به منابعی که در دسترس قـرار دارد و پاسـخ گـویی در برابـر اقدام های انجام شده و نتایج به دست آمده ی (دییـز، ٢٠٠٠: ص ١٧؛ دیـویس ، ٢٠٠٢: ٩) محقق می شود.
این مقاله با بررسی ابعاد مختلف کارآفرینی اجتماعی به دنبال پاسـخ بـه سؤال های زیر است : کارآفرینی اجتماعی چیست ؟ ویژگی ها و مشخصه های آن کدام اند؟ چه نوع شناسی هایی در این زمینه وجود دارد؟ نوع شناسی مناسب بـرای دسـت یـابی بـه الگوی جدید در کارآفرینی اجتماعی کدام است ؟ با توجه به ویژگی ها و مشخـصه هـای کارآفرینان اجتماعی تا چه حدی کارآفرینی اجتمـاعی بـا نـوع شناسـی بررسـی شـده سازگاری دارد؟ از طریق جست وجوی پاسخ این سوال ها در صدد دست یابی بـه الگـوی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد رفتاری است .
بنـابراین بـه بـاور تروران موفقیت کارآفرینی اجتماعی با فرمول زیر سنجیده می شود: منافع انسانی + نوآوری + پیش گامی + عامل تغییر + اثرگذاری اجتماعی = کارآفرینی اجتماعی موفقیت پارادایم رفتاری در مطالعه ی کارآفرینان طبقه بندی های مختلفی در مورد مشخصه ها و ویژگی های کارآفرینان ارایه شده است که با توجه به گستره ی زیاد آن یکی از نوع شناسی ها در این قسمت بحث می شود.