چکیده:
کارآفرینی فرایند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت های نوین کسب وکار است. تشخیص این فرصت ها براساس رویکرد جست وجوی منظم یا به کمک رویکرد شهودی انجام می شود. این مقاله مربوط به رویکرد دوم و در راستای توسعه ی نگرش شهودی به کارآفرینی بوده و شهود فرایندی است که طی آن، اطلاعاتی که دریافت آن به صورت ناخودآگاه است، توسط نظام روان- تنی ادراک می شود. در این پژوهش آزمایشی، نمونه ی آماری شامل 45 کارآفرین سریالی از پارک های علم و فناوری شهر تهران بوده و به مشاهده ی تصاویر منتخب از نظام بین المللی تصاویر احساسی (IAPS) در گروه زوجی (گروه آزمایش شامل 30 نفر در گروه های دو نفره) و گروه انفرادی (گروه کنترل شامل 15 نفر در گروه های تک نفره) می پرداختند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که کارآفرینان گروه زوجی نسبت به گروه انفرادی، کیفیت شهود بیش تری دارند. در هر دو گروه زوجی و انفرادی منحنی های احساسی و خنثی آشکارا واگرا بودند که این واگرایی تقریبا از پنج ثانیه قبل از محرک (مشاهده ی تصویر) شروع شده است. تفاوت واگرایی تغییرپذیری ضربان قلب در دوره ی پیش- محرک برای گروه زوجی و انفرادی بدین معناست که مشارکت زوجی کارآفرینان کیفیت شهودی شان را به طور معناداری ارتقا می دهد.
Entrepreneurship is a process of new business opportunity recognition، assessment and exploitation. The recognition of these opportunities is possible through systematic scanning approach or intuitive approach. This thesis is based on the second approach and expands intuitive perspective to entrepreneurship. Intuition is a process through which that information which is normally out of the range of conscious awareness is perceived by the psychophisiological system. In this experimental research، the statistical sample includes 45 serial entrepreneurs from the science and technology parks in the City of Tehran، who watch the pictures of International Affective Picture System (IAPS) in an experimental co-partner group ( the group which consists of 30 entrepreneurs in a dual member group) and single group ( the control group which consists of 15 entrepreneurs in a single member group). In co-partner groups، both entrepreneurs watch the same set of 45 calm and emotional pictures. These images were randomly selected after the pre-stimulus duration. In single groups each entrepreneur watches the unique set of pictures. The findings show that the intuition quality of co-partner groups is higher than that of the single groups. In both the single and co-partner groups، calm and emotional curves were obviously divergent. This divergence starts approximately 5 seconds before the stimuli presentation. The difference in heartbeat rhythm variability’s divergence in the pre-stimulus period for the co-partner and single groups means that even contribution of entrepreneurs will significantly amplify their intuition quality.
خلاصه ماشینی:
اما بعضی افراد نـسبت به دیگران در کشف و بهره بـرداری از فرصـت هـا تواناترنـد، بـرای ایـن کـه جـست وجـوی نظام مند و دسترسی شان به اطلاعات بیش تر بوده و یا اطلاعات را بـه گونـه ای دیگـر تفـسیر می کنند (٢١٧ p ,٢٠٠٠ ,Shane and Venkataraman)، اما عامل دیگری هـم وجـود دارد که "شهود" است (١٧ p ,٢٠٠٦ ,La Pira and Gillin).
در واقع امروزه شواهد آزمایشی روشنی نشان می دهد که نظام های روان - تنی می توانند اطلاعات مربوط به رویدادهای آینـده را قبـل از رخ دادن واقعـی شـان دریافـت و پـردازش کننـد (a, p٢٠٠٤١٣٣ ,Bradley &McCraty, Atkinson, ;p٣٤ ,٢٠٠٠ ,Bierman)، براساس این تحقیق های آزمایشی ، نظریه ی شهود لامکان برای اولین بار توسط بردلی مطرح شد.
(Atkinson, Bradley, 2004a,p134 به هر حال رویکرد ادراکی ، شهود را به معنای مهارت ناشی از تجربه ی پیشین می داند و در حالی که رویکرد لامکانی آن را بـه عنـوان احـساس ناشـی از دریافـت اطلاعـات آینـده توسط نظام روان - تنی تلقی می کند که به همین دلیل رویکرد برگزیده ی این پـژوهش نیـز است (p١٧ ,٢٠٠٦ ,Gillin &La Pira ).
حتی در بـین کـسانی کـه در ایـن بـاره مطالعه کرده اند، شهود اغلب نتیجه ی تجربـه ی قبلـی (همـان عملکـرد ذهـن ناخودآگـاه در دسـت یـابی بـه اطلاعـات موجـود در مغـز) در نظـر گرفتـه مـی شـد ( ;p٤٩,١٩٨٤ ,Agor Eisenhardt & Zbaracki, 1992,p17; Hogarth, 2001; Laughlin, 1997,p19; Lieberman, 2000,p109; Mitchell et al.