چکیده:
چگونگی تامین منابع مالی یکی از موضوع های راهبردی پیش روی کارآفرین برای راه اندازی کسب وکار است. بانک ها و موسسه های مالی به عنوان منابع رسمی تامین مالی در مرحله ی پیش راه اندازی و راه اندازی یک کسب وکار جدید کمک چندانی نمی کنند. در این مرحله کارآفرین باید بیش تر بر سرمایه ی شخصی خود و منابع غیررسمی مانند افراد خانواده، دوستان و غریبه های متهور تکیه کند. درک این که چرا برخی کارآفرینان از منابع مالی غیررسمی برای راه اندازی کسب وکارشان استفاده می کنند و برخی دیگر از این منابع نمی توانند استفاده کنند، تمرکز اصلی این تحقیق است. نوآوری این تحقیق تبیین نقش سرمایه ی اجتماعی در تامین مالی از منابع مالی غیررسمی بوده و سرمایه ی اجتماعی در این تحقیق به وسیله ی چهار بعد شبکه های اجتماعی، اعتماد، مهارت های اجتماعی و تمایل به همکاری تعریف شده است. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه گردآوری شده و با روش رگرسیون لجستیک تحلیل شدند. کارآفرینانی که به تازگی کسب وکارشان را آغاز کرده اند (کم تر از یک سال) یا در مرحله ی راه اندازی و پیش راه اندازی هستند به عنوان جامعه ی آماری در نظر گرفته شده اند. نمونه ی آماری این تحقیق شامل 77 کارآفرین بوده است. نتایج تحلیل داده های این تحقیق، اثرگذاری شبکه های اجتماعی، اعتماد و تمایل به همکاری بر تامین مالی غیررسمی را پشتیبانی و اثرگذاری مهارت های اجتماعی بر تامین مالی غیررسمی را رد می کنند. در مجموع یافته های تحقیق، بیان گر آن بوده اند که هر فردی از سطح سرمایه ی اجتماعی بالاتری برخوردار باشد، با احتمال بالاتری به منابع مالی غیررسمی دسترسی خواهد داشت.
How to finance a business venture is a strategic issue for entrepreneurs. Banks and financial institutions do not help finance a new business in start-up or pre-start-up phase. In this phase، the entrepreneur should rely on self-funding and informal investors such as family، friends and foolhardy strangers for their initial seed capital. In this research، we have focused on understanding why some entrepreneurs can access to informal sources but some others cannot. We suggest that the social capital can play a major role in understanding this matter. In fact، the explanation of the role of social capital in informal financing is the main contribution in this research. We define four aspects for social capital: social networks، trust، social skills and cooperation with others. Data are gathered through questionnaires from 77 nascent entrepreneurs (established less than one year or in start-up phase) and are analyzed by logistic regression method. The results have supported the impact of networks، trust and cooperation on informal financing. Contrary to our prediction، the impact of social skills on informal finance is not supported. To sum up، the research has confirmed the importance of social capital for new venture creation and، most likely due to the accessibility to social capital، can achieve finance as a vital resource.
خلاصه ماشینی:
p ,٢٠٠٣ ,Bolton &Westlund ) نامیـده می شود زیرا ماهیتا یک پدیده ی رابطه ای بوده و اصطلاحی است که به تماس های اجتماعی کارآفرینان برای کسب منـابع برمـی گـردد (١٥-٢١٤ .
نتایج به دست آمده نشان داد ٧٥ درصد از مشاغل جدید و تـازه تاسـیس ، مـسایل 1 Venture capital 2 Lottery مالی خود را با استفاده از «شبکه ی ارتباط های سرمایه گذاری غیررسمی » تـامین مـی کننـد- شبکه های اجتماعی که از سرمایه جویان و سرمایه گذاران تشکیل می شوند.
بحث و نتیجه پرسش اصلی این تحقیق عبـارت بـود از ایـن کـه "آیـا سـرمایه ی اجتمـاعی بـر تـامین مـالی کارآفرینانه با استفاده از سرمایه گذاران غیررسمی اثرگذار است ؟" تحقیق به نحو کـاملی در محدوده ی خود به این پرسش پاسخ مثبت داده و از اثرگذاری سرمایه ی اجتماعی بر تـامین مالی کارآفرینانه پشتیبانی کرده است .
p ,٢٠٠٤ ,Kristiansen &Jenssen )، یافته های این تحقیق ، بعـد مهـارت هـای اجتماعی را در تامین مالی غیررسمی پشتیبانی نکرده و این موضوع به این شکل قابل توجیه است که اگر مهارت اجتماعی فرد، وی را به همکاری ها و تعامل های سازنده که بـر مبنـای اعتماد متقابل در ساختار شبکه ها ایجاد می شود هدایت نکند، این مهارت جنبه ی کـاربردی و اثرگذار نخواهد داشت و کمکی به کارآفرین برای دست رسـی بـه منـابع از جملـه منـابع مالی نخواهد کرد.