Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 115 تا 134)

چکیده:

یکی از ابزارهای راهبردی و کلیدی در راه توسعه ی اقتصادی و تضمین اشتغال پایدار در جوامع امروزی، وجود دانشگاه کارآفرین در سطح آموزش عالی است. هنگامی که دانشگاهی می خواهد به سمت کارآفرینی حرکت کند، باید فرهنگ کل دانشگاه به فضای کارآفرینانه تبدیل شود. به عبارت دیگر دانشگاه کارآفرین نیازمند یک فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بوده و برهمین اساس این تحقیق در صدد آن است تا به بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران بپردازد. روش تحقیق استفاده شده، روش توصیفی از شاخه ی پیمایشی است. داده های تحقیق با پرسش نامه انجام شده و برای بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و شناسایی نقاط ضعف و قوت از آزمون های علامت و تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق مدیران و کارشناسان دانشکده های دانشگاه تهران بالغ بر 1536 نفر هستند. تعداد کارشناسان رسمی در واحدهای ستادی و دانشکده ها 1191 نفر و تعداد مدیران برابر با 345 نفر بوده است. تعداد نمونه ی محاسبه شده برابر با 203 بوده اما در نهایت تعداد 160 پرسش نامه برگشت داده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. تنها دو بعد تفریح و سرگرمی، و ارزش مندی کار در وضعیت مطلوب بوده و سایر ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شامل جسارت، تحمل انحراف خلاق، آینده نگری جسورانه، خطرپذیری، ارتباط باز، همکاری و تشریک مساعی، نوآوری پیش گام، تحمل شنیدن اظهارنظرهای مخالف در وضعیتی نامطلوب هستند.

Entrepreneurial universities are of major strategic tools for economic development and ascertaining of sustainable employment in societies. The university culture should be changed to an entrepreneurial atmosphere if a university intends to become entrepreneurial. In other words، an entrepreneurial university needs an entrepreneurial organizational culture. This approach can also be emphasized by the literature and previous investigations conducted in connection with this subject. The major goal of the present research is to evaluate the position of entrepreneurial organizational culture of Tehran University. The research method employed is descriptive measurement. Sign test and Freidman test were used to illustrate the strengths and weaknesses of the organizational culture. A questionnaire was also used in order to obtain information. The statistical population of this research was composed of 1536 people from among managers and experts of the faculties of Tehran University. The number of official experts in staff units and faculties were about 1191 and the numbers of managers were 345. Two hundred and three persons were calculated to form the sampling but finally 160 questionnaires were returned. The results showed that only fun and work meaningfulness is in its appropriate position، but other aspects of culture i.e.، boldness ، tolerance of creative deviance، aggressive vision، risk-taking، open communication، cooperation، proactive innovation، toleration as well as the entrepreneurial organizational culture itself، were not in appropriate position.

کلیدواژه ها:

کارآفرینی ،دانشگاه کارآفرین ،فرهنگ سازمانی کارآفرینانه ،پارادایم های دانشگاهی

Entrepreneurship ،Entrepreneurial University ،Entrepreneurial Organizational Culture ،University Paradigm


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.