چکیده:
یکی از ابزارهای راهبردی و کلیدی در راه توسعه ی اقتصادی و تضمین اشتغال پایدار در جوامع امروزی، وجود دانشگاه کارآفرین در سطح آموزش عالی است. هنگامی که دانشگاهی می خواهد به سمت کارآفرینی حرکت کند، باید فرهنگ کل دانشگاه به فضای کارآفرینانه تبدیل شود. به عبارت دیگر دانشگاه کارآفرین نیازمند یک فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بوده و برهمین اساس این تحقیق در صدد آن است تا به بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران بپردازد. روش تحقیق استفاده شده، روش توصیفی از شاخه ی پیمایشی است. داده های تحقیق با پرسش نامه انجام شده و برای بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و شناسایی نقاط ضعف و قوت از آزمون های علامت و تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق مدیران و کارشناسان دانشکده های دانشگاه تهران بالغ بر 1536 نفر هستند. تعداد کارشناسان رسمی در واحدهای ستادی و دانشکده ها 1191 نفر و تعداد مدیران برابر با 345 نفر بوده است. تعداد نمونه ی محاسبه شده برابر با 203 بوده اما در نهایت تعداد 160 پرسش نامه برگشت داده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. تنها دو بعد تفریح و سرگرمی، و ارزش مندی کار در وضعیت مطلوب بوده و سایر ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شامل جسارت، تحمل انحراف خلاق، آینده نگری جسورانه، خطرپذیری، ارتباط باز، همکاری و تشریک مساعی، نوآوری پیش گام، تحمل شنیدن اظهارنظرهای مخالف در وضعیتی نامطلوب هستند.
Entrepreneurial universities are of major strategic tools for economic development and ascertaining of sustainable employment in societies. The university culture should be changed to an entrepreneurial atmosphere if a university intends to become entrepreneurial. In other words، an entrepreneurial university needs an entrepreneurial organizational culture. This approach can also be emphasized by the literature and previous investigations conducted in connection with this subject. The major goal of the present research is to evaluate the position of entrepreneurial organizational culture of Tehran University.
The research method employed is descriptive measurement. Sign test and Freidman test were used to illustrate the strengths and weaknesses of the organizational culture. A questionnaire was also used in order to obtain information. The statistical population of this research was composed of 1536 people from among managers and experts of the faculties of Tehran University. The number of official experts in staff units and faculties were about 1191 and the numbers of managers were 345. Two hundred and three persons were calculated to form the sampling but finally 160 questionnaires were returned. The results showed that only fun and work meaningfulness is in its appropriate position، but other aspects of culture i.e.، boldness ، tolerance of creative deviance، aggressive vision، risk-taking، open communication، cooperation، proactive innovation، toleration as well as the entrepreneurial organizational culture itself، were not in appropriate position.
خلاصه ماشینی:
از آن جا که لازمه ی وجود فرهنگ کارآفرینانـه داشـتن فـضای مساعد برای نوآوری و پاسخ گویی خلاق به نیازهای محیطی به عنـوان مهـم تـرین پـیش نیـاز تحقق الگوی دانشگاه کارآفرین و بستر فعالیت های کارآفرینانه اسـت ، بایـد دانـشگاه هـا را بـسترسـازی کـرد، تـا هـم چنـان در مـتن تحـول هـا بماننـد، رشـد کننـد و محـل همکـاری پژوهش گران و استادان و جایگاهی مهم برای بـرای پـژوهش و آمـوزش باشـند ( ,Ropke .
(١) خطرپـذیری (٢) کسب احترام ، به این مفهوم که سازمان در آن چه برای آن بر پا شده است ، آن چـه کـه انجام می دهد و چگونگی انجام آن و نیز بـه دلیـل چگـونگی تـلاش هـای نـادر و مـشارکت افـرادی کـه در آن جـا کـار مـی کننـد، منحـصر بـه فـرد اسـت .
پیترز و واتـرمن و کورنـوال و پـرلمن پیـشنهاد مـی کننـد کـه مخفی کردن اطلاعات و پنهان کاری پروژه های کارآفرینانه جدای از دیگر هزینـه هـا یـک خطای ضروری بـوده (١٩٩٢ Peters and Waterman ;١٩٩٠ ,Periman &Cornwall ) و جالب این که ساته نیز در می یابد که پنهان کاری در شرکت های الگوی عمقـی ، حـداقل در پروژه های بزرگ ، یک ناهنجاری است .
نتایج آزمون علامت و فریدمن ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه با بررسی شاخص های ١٠ گانه ی فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و سپس بررسی و تطبیـق آن با پرسش نامه های ارایه شده برای بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانـشگاه تهران ، و براساس آزمون های علامت و فریدمن شاخص خطرپذیری نامناسب و رتبـه ١٠ را داراست و بدین ترتیب از کم ترین وضعیت مطلوب نسبت بـه سـایر شـاخص هـای فرهنـگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران برخـوردار بـوده و بیـان گـر ایـن واقعیـت اسـت کـه کارکنان و مدیران رغبت چندانی به خطرپذیری در تصمیم گیری های خود ندارند.