چکیده:
هدف مقاله حاضر شناسایی نقش ترجمان دانش در شکل گیری ابعاد تحقیق و توسعه کارآفرینانه به عنوان یکی از شاخص های مهم موفقیت انتقال فناوری بود. تحقیق به روش تحلیل همبستگی و از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس - واریانس انجام شد. جامعه آماری شامل 2768 نفر از اعضای هیات علمی و محققان مراکز و ایستگاه های تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بود که برای نمونه گیری از هر منطقه جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آن ها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 320نفرانتخاب شدند. برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی با استفاده از شاخص AVE استفاده شد که حداقل آن 81/0محاسبه گردید که بیش تر از مقدار قابل قبول 5/0 است. برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی(CR) استفاده شد که حداقل مقدار آن 85/0 محاسبه شد که بالاتر از مقدار قابل قبول 6/0 است. مقدار آلفای 82/0 برای ابزار تحقیق نیز حاکی از پایایی آن بود. برای آزمون فرضیات از الگوی یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که در بین ابعاد ترجمان دانش، دانش محققان درباره« توان بالقوه پذیرندگان فناوری» بیش ترین نقش را در شکل گیری آن دارد. از بین ابعاد ترجمان دانش «آگاهی محققان از محیط » با 40/0 بیش ترین اثر و در رتبه های بعدی «مستند سازی دانش» با 3/0 و «آگاهی درباره توان بالقوه پذیرندگان فناوری» با 11/0 ، نقش معنی داری را در شکل گیری تحقیق و توسعه کارآفرینانه و انتقال موثر فناوری کشاورزی دارند
The aim of this research is to identify the role of knowledge translation in entrepreneurial research and development as a technology transfer success index. It was implemented as a correlation research by using a casual model. The statistical population of the study consisted of 2768 agricultural research specialists in Iran، One out of each six regional groups of provinces was randomly selected and 320 researchers were randomly chosen from among the six provinces based on Cochran’s sampling methodology. The research instrument consisted of Likert Scale for latent variables measurement. The validity of the questionnaire was analyzed by using the Average Variance Extracted (AVE) as a method of discriminate validity (calculated amounts were above 0.6). Also the composite reliability coefficients were calculated for the questionnaire (calculated amounts were above 0.5). The value of 0.82 was computed for questionnaire alpha. Structural equation modeling was employed. The findings from among the knowledge translation factors demonstrate that knowledge about Adapters، potential is the most influential factor compared to other dimensions. Further، the knowledge about environmental practice with 0.40 coefficient has the most effect on entrepreneurial R&D. this amount for knowledge documentation is 0.30، and for knowledge about adaptors potential is 0.11. By and large، KT has a considerable effect on entrepreneurial R&D formation.
خلاصه ماشینی:
دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٨٩/١٠/١٨، تاریخ تصویب : ١٣٨٩/١٢/١٤) چکیده هدف مقاله حاضر شناسایی نقش ترجمان دانش در شکل گیری ابعاد تحقیـق و توسـعه کارآفرینانه به عنوان یکی از شاخص های مهم موفقیت انتقال فناوری بود.
یافته های تحقیق حاکی از آن است که در بین ابعـاد ترجمـان دانـش ، دانـش محققـان درباره " توان بالقوه پذیرندگان فناوری " بیش ترین نقش را در شکل گیری آن دارد.
از بـین ابعاد ترجمان دانش "آگاهی محققان از محیط " با ٠/٤٠ بیش ترین اثر و در رتبه های بعـدی "مستند سازی دانش " با ٠/٣ و "آگاهی درباره توان بالقوه پذیرنـدگان فنـاوری " بـا ٠/١١ ، نقش معنی داری را در شکل گیری تحقیق و توسـعه کارآفرینانـه و انتقـال مـوثر فنـاوری کشاورزی دارند.
خلاصه نتایج مطالعات پیشین در مورد نقش ابعاد ترجمان دانش در عملکرد نوآورانه <TD>بعد مورد مطالعه در ترجمان دانش </TD> <TD> یافته کلی </TD> <TD> محقق /محققان</TD> <TD>توان بالقوه بهره برداران نهایی فناوری</TD> <TD>بین این بعد و عملکرد نوارانه سازمان رابطه مثبتی وجود دارد</TD> <TD>Sherwood and Melia(2007) Holden and Vonkortz(2004) </TD> <TD>توان مستند سازی دانش درباره ذی نفعان نوآوری</TD> <TD>این بعد بر نوآوری در تحقیقات اثر مثبتی دارد</TD> <TD>Fernando et al(2009) </TD> <TD>دانش محققان از محیط پذیرنده نوآوری ، به ویژه ساختار، فرهنگ والگوها </TD> <TD>این بعد بر اتخاذ تصمیمات نوآورانه در فرایند تحقیق و توسعه اثر مثبتی دارد </TD> <TD>Liyanage et al(2009) , Gao et al(2008), Lu et al(2008), Lane(2008), </TD> وجود دانش درباره پذیرندگان فناوری و محیط پذیرنده آن سبب افزایش چرخـه عمـر فناوری می شـود(P٢٢٠,٢٠٠٢ ,Tornatzky et al).