چکیده:
امروزه شواهد جدید این نکته را بیان می دارند که شخصیت و هوش هیجانی در منشا کارآفرینی نقش مهمی را ایفا می کنند، اما تاکنون تلاش های اندکی برای اثبات این موضوع انجام شده است. از این نظر این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و میزان کارآفرینی و هم چنین مقایسه ی هوش هیجانی از منظر میزان کارآفرینی در بین دانشجویان انجام شده و جامعه ی آماری تحقیق شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده و تعداد 284 نفر از دانشجویان، به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. سنجش هوش هیجانی براساس پنج بعد الگوی هوش هیجانی گلمن، یعنی خودآگاهی، خود تنظیمی، خودانگیزشی، هم دلی و مهارت های اجتماعی انجام شده است. هم چنین برای سنجش میزان کارآفرینی دانشجویان، از پرسش نامه ی اسکاربوروف و زیمرر (1990) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان دادکه بین هوش هیجانی و کارآفرینی رابطه ی همبستگی مثبت وجود دارد. هم چنین وضعیت هوش هیجانی بسته به میزان کارآفرینی دانشجویان متفاوت بوده و هرچه که دانشجویان از نظر کارآفرینی در وضعیت بهتری قرار داشته باشند، از هوش هیجانی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. لازم به یادآوری است این تفاوت به جز در بعد خودآگاهی در تمام ابعاد هوش هیجانی نمود دارد.
Today، emerging evidence suggests that personality has a role to play in the origins of entrepreneurship، but little effort has been made to prove this subject so far. Therefore we review the relationship between emotional intelligence and entrepreneurial level in this study and compare the amount of emotional intelligence from the perspective of entrepreneurship among students. The statistical research population constitutes all students of the University of Sistan and Baluchestan، out of which 284 students are selected as the statistical sample. Measurement is based on the five levels of the Goleman emotional intelligence model، namely: self-awareness، self-regulation، self-motivation، empathy and social skills. Accordingly، the measurement of entrepreneurship students is based on Scarborough and Zimmerer questionnaire (1990). The results of this study show that the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship is a positive correlation. Also the status of emotional intelligence، depending on the level of entrepreneurship among students، is different، and the more entrepreneurial the students are، the higher the degree of emotional intelligence is، such differences exist in all dimensions of emotional intelligence except self-awareness.
خلاصه ماشینی:
از این نظر این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجـانی و میـزان کارآفرینی و هم چنین مقایسه ی هوش هیجانی از منظر میزان کارآفرینی در بین دانـشجویان انجام شده و جامعه ی آماری تحقیق شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده و تعداد ٢٨٤ نفر از دانشجویان ، به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند.
از این روی در این مقاله تلاش شده تا به اکتشاف جنبه هایی از حقیقت پرداخته و این موضـوع بررسی می شود که آیا اصولا بین هوش هیجانی و میزان کارآفرینی رابطه ای وجود دارد؟ و اگر ارتباطی وجود دارد آیا بین میزان کارآفرینی افراد در سطوح مختلف و هوش هیجـانی و ابعاد آن تفاوت معناداری وجود دارد یا نه ؟ مروری بر ادبیات و پیشینه ی تحقیق هوش هیجانی صاحب نظران با توجه به ویژگی هـا وکارکردهـای هـوش هیجـانی تعـاریف مختلفـی از آن ارایه کرده اند: دانیل گلمن ٥: هوش هیجانی توانایی شناسـایی احـساس هـا و عواطـف خـود و دیگـران است تا بتوانیم با به کارگیری آن ها در محیط کار ارتباط اثرگذاری با دیگران داشـته باشـیم (آقایار و شریفی ، ١٣٨٦، ص ٦).
Rhee K (2007), "The Emotional Intelligence of Entrepreneurs", Journal of Small Business and Entrepreneurship, 22, PP: 409-425.