چکیده:
«هما» و شناسایی فرصت های کارآفرینانه در این قلمرو بوده و از روش تحقیق ترکیبی و روش فرایندی تحلیل موریسون استفاده شده است. جامعه ی آماری در بخش کیفی مدیران شرکت «هما» و در بخش کمی مسافران این شرکت می باشند. در بخش کیفی با 20 نفر خبره مصاحبه ی عمیق انجام و جلسه های گروه کانونی برگزار شد. در بخش کمی نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران و هم چنین 203 عدد پرسش نامه ی توزیع شده بین مسافران انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی به روش کدگذاری باز و در بخش کمی با استفاده از نرم افزار spss انجام پذیرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد اقدامات انجام شده در زمینه ی کیوسک بسیار اندک و زمینه ی تلفن همراه برای شرکت «هما» کاملا بکر است. از مهم ترین فرصت های کارآفرینانه در زمینه ی وب می توان به پیاده سازی عملیات مدیریت پروفایل مسافر، در خود- خدماتی مسافر با کیوسک به عملیات پیش از پرواز مسافر در فرودگاه اشاره کرده و هم چنین در زمینه ی تلفن همراه ارسال اطلاعات پروازی را فرصتی کارآفرینانه در راستای توسعه ی کسب وکار شرکت معرفی کرد.
The purpose of this research is to investigate the passenger self-service in the Airline of the Islamic Republic of Iran، known as Homa، and to recognize the entrepreneurial opportunities in this regard. A mixed method research (quality-quantity) and Morrison Environmental Analysis method were used. The statistical population in quality section consisted of directors of Homa، and in the quantity section consisted of passengers of Homa. In the quality section، twenty experts were given deep interviews and in the quality section، the sampling was performed using Kokaran formula accompanied by 203 questionnaires given to the passengers. Data analysis in the quality section was performed through an open coding method and in the quantity section thorugh the SPSS software. The findings of the research revealed that the passenger check-in operation via kiosk could be considered an important entrepreneurial opportunity and sending flight information in cell phone domain could be introduced as the entrepreneurial opportunity in line with developing business of the Airline Company.
خلاصه ماشینی:
دانشيار دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران (تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٠/٩/٩، تاريخ تصويب : ١٣٩٠/١١/٣) چکيده هدف اين تحقيق بررسي خود- خدماتي مسافر در شـرکت هواپيمـايي جمهـوري اسـلامي ايران "هما" و شناسايي فرصت هاي کارآفرينانه در اين قلمرو بوده و از روش تحقيق ترکيبـي و روش فرايندي تحليل موريسون استفاده شده است .
واژه هاي کليدي : فرصـت کارآفرينانـه ، تـشخيص فرصـت ، خـود- خـدماتي مـسافر، صـنعت هواپيمايي مقدمه تشخيص فرصت به عنوان توانايي شناسـايي ايـده ي خـوب و انتقـال آن بـه کـسب وکـار به گونه اي که ارزش افزوده و درآمـد توليـد کنـد، تعريـف شـده اسـت ( ,٢٠٠٧ ,Corbett ١٠٠.
با توجه به موارد بيان شده ، اين پرسش مطرح مي شـود: "فرصـت هـاي کارآفرينانـه ي ارايـه ي خـود- خـدماتي مـسافر در شـرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران "هما" کدام اند؟" مروري بر ادبيات و پيشينه ي تحقيق الگوهاي بي شماري از شناسايي فرصت و توسعه ي آن در سال هاي اخير ارايه شده است 1.
الف ) مفهوم تشخيص فرصت براساس تعريـف بـارينگر و آيرلنـد (٢٠٠٦) شناسـايي فرصـت عبـارت اسـت از فراينـد کشف ، يافتن و ايجاد فرصت که از طريق آن نيازي در بازار کشف مي شود که ويژگي هاي بـه هنگـام بـودن ، مـدت دار بـودن ، خلاقيـت و خلـق ارزش بـراي مـشتري را در خـود دارد (٢٠٠٦ ,Ireland &Barringer ).
هم چنين بـا صـدور بليط الکترونيک آمادگي شرکت براي خود- خدماتي مسافر کاملا مشهود است کـه يکـي از منابع در اشتغال ناقص شرکت محسوب مي شود، در صورت شناسايي فرصت هاي جذاب مي تواند در راستاي برآورده سازي تقاضاي مشتري بهره برداري شود.