چکیده:
توسعه ی کارآفرینی در فعالیت های اقتصادی و کسب وکار فرایندی است که نقش حیاتی در تداوم ، رشد و توسعه ی ملی کشورها ایفا می کند. از این رو توسعه ی چارچوبی برای ارزیابی سطح کارآفرینی فعالیت ها به منظور ایجاد بستر و جو مناسب برای حمایت های منطقی از کارآفرینی و کارآفرینان ضروری است . این پژوهش ، با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخص های تعیین کننده ی سطح کارآفرینی کسب وکارها در راستای بهبود هماهنگی در تحقیق های کارآفرینی انجام شده است . ابتدا با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با صاحب نظران ، شاخص های سطح کارآفرینی فعالیت ها و هم چنین گویه های سنجش هر شاخص تدوین شد، که این شاخص ها و گویه ها با مقایسه های زوجی به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی در معرض قضاوت متخصصان قرار گرفت . سپس ، با نظرسنجی از کارآفرینان برتر، ابتدا رتبه و اولویت هر کدام از گویه های شاخص های مدنظر تعیین و سپس میزان کارآفرینی فعالیت های کسب وکار آن ها تعیین شد. نتایج اولویت بندی شاخص ها به روش تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که ؛ شاخص های نوآوری ، فرصت کارآفرینی ، رشد فعالیت ، خطرپذیری ، برنامه ی کسب وکار، سطح اشتغال زایی ، اهمیت فعالیت در توسعه ی منطقه و در نهایت نرخ اثرگذار کارآفرینی به ترتیب در تعیین سطح کارآفرینی کسب وکارها بیش ترین اهمیت را داشته اند. نتایج ارزیابی سطح کارآفرینی پاسخ گویان نیز نشان داد که سطح کارآفرینی فعالیت های کسب وکار بیش تر آن ها در سطح متوسط بوده است
Entrepreneurship development in economic activities and business is a process that plays a vital role in keeping continuous growth and development at national level. Therefore، developing a framework is essential to assess the entrepreneurial level of activities and businesses in order to establish suitable conditions for logical support of entrepreneurship and entrepreneurs. The main objective of the present applied research is to identify and prioritize the components contributing to business entrepreneurship aimed at improving assimilation of entrepreneurship researches based on the survey method. In the first phase، with the review of literature and interview with related experts، entrepreneurship components of business and its indices were formulated. Then the formulated component was compared via the Analytical Hierarchical Process (AHP) by entrepreneurship experts who were selected purposefully. In the second phase، by assessing the entrepreneurs، viewpoints who participated in the superior entrepreneur festival، items of each component were ranked and entrepreneurial level of their business and activities were specified. The results of AHP showed that components: such as Innovation، Entrepreneurship Opportunity، Growth، Risk-taking، Business Plan، Level of Job Creation، Importance of Business for regional and local development and finally entrepreneurship effective rate، have the highest priority to determine entrepreneurship level of business. Accordingly، the results of assessing entrepreneurship level of business of respondents revealed that 60% of entrepreneurs were at medium level، 16/92% at low level and 23/08% at high level.
خلاصه ماشینی:
در این باره برخی پژوهش گران کوشیده اند تا بـا طـرح برخـی پرسش هـا بـه تبیـین مفهـوم کـارآفرینی بـر مبنـای فرصـت بپردازنـد ( Shane and :(Venkataraman, 2000, 182 (الف ) چرا، چه موقع و چگونه فرصت ها برای تولید کـالا و خـدمت هـا بـه وجـود می آیند؟؛ (ب ) چرا، چه موقع و چگونه این فرصت ها از سوی برخی (و نه همه ی ) افراد کشف و بهره برداری می شوند؟؛ 1 Technological entrepreneurship (ج ) چرا، چه موقع و چگونه شـیوه هـای عملیـاتی مختلفـی بـرای بهـره بـرداری از فرصت های کارآفرینی به کار گرفته می شود؟ در این بین ، دو دسته تحول های نهادی (مرتبط با بازار، سیاست های ملی ، مناسبت های بین المللی ، فعالیت شبکه ها و غیره ) و فنی (رشد و توسعه ی فناوری هـای جدیـد) نقـش مهمی در شکل گیری و بهره برداری از فرصت های کارآفرینی ایفا می کند.
بنابراین براساس ادبیات و چارچوب نظری موجود می توان گفـت کـه منظـور از 1 Theory of Enterprise Transformation 2 Enterprise ecosystem 3 Dynamic Capabilities 4 resource flexibility 5 Intangible assets سطح کارآفرینی فعالیت ها، وضعیت کسب وکارها براساس میزان وجود یا به کـارگیری هر کدام از شاخص های هشت گانه شـامل ؛ نـوآوری ، فرصـت ، خطرپـذیری ، برنامـه ی کسب وکار، رشد و توسعه ی کسب وکار، اشتغال زایـی ، نـرخ اثرگـذاری کـارآفرینی و اهمیت آن کسب وکار در توسعه ی منطقه است .