چکیده:
جو سازمانی با ابعادی تعیین کننده در سازمان (مانند ساختار سازمانی، ارتباطات، پاداش، تعهد سازمانی، ریسک پذیری و کار گروهی) از جمله مهم ترین عوامل اثرگذار بر نوآوری به شمار می آید. هدف این پژوهش شناسایی تاثیر جو سازمانی بر نوآوری است. این پژوهش از نظر ماهیت و روش، از نوع توصیفی- هم بستگی می باشد و از نظر هدف، کاربردی بوده و جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی کارکنان شاغل در صف و ستاد بانک ملت شهر تهران هستند که حجم نمونه 357 نفر محاسبه شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه ی استاندارد (جو سازمانی آراباسی و پرسش نامه ی نوآوری هاگس) استفاده شد که روایی آن با تحلیل عاملی تاییدی، تایید شده است. برای تحلیل داده ها از هم بستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره و برای تایید مدل از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. تحقیق نشان داد اگرچه از میان هفت متغیر جو سازمانی (با بررسی ضرایب معنی داری برای روابط مفروض شده) تنها تاثیر چهار متغیر تعهد سازمانی، ریسک پذیری، کار گروهی و ارتباطات سازمانی بر نوآوری تایید شد؛ اما بین جو سازمانی و نوآوری رابطه ی هم بستگی مستقیم و مثبتی وجود دارد.
The identification of effective elements of innovation among organizations capture the attention of many scholars whereas organizational climate، organizational culture and knowledge management are the most important elements which can affect innovation. This study comes up with identifying the effect of organizational climate on innovation in Bank Mellat. The statistical population of this study was the staff of Bank Mellat in the City of Tehran that almost added up to 4964 in the year 1390(2010-2011). The samples of this study were based on Cochran’s formula (with an error of %5) with the usage of SRS (Stratified Random Sampling) table of 357 persons. The questionnaire was the tool of gathering information in this study as prepared by researchers from the combination of two standards about innovation and organizational climate. Also the Likert Scale was used to measure the variables. The organizational climate was evaluated with the focus on the seven factors of: “organizational structure، team-working، rewarding، risk-taking، relations، organizational commitment and organizational conflict” which derived from Arabaci’s Model. The results show direct and positive relationship between organizational climate and innovation. At last from the 7 factors of organizational climate، only 4 variables of relations، team-working، risk-taking and organizational commitment were proved to have impact on organizational clomate and innovation.
خلاصه ماشینی:
تحقیـق نـشان داد اگرچـه از میـان هفت متغیر جو سازمانی (با بررسی ضرایب معنی داری بـرای روابـط مفـروض شـده ) تنهـا تـاثیر چهار متغیر تعهد سازمانی ، ریسک پذیری ، کار گروهی و ارتباطات سـازمانی بـر نـوآوری تأییـد شد؛ اما بین جو سازمانی و نوآوری رابطه ی هم بستگی مستقیم و مثبتی وجود دارد.
جـو سـازمانی نگـرش و رفتـار کارکنـان را هـم بـه صـورت مثبـت (ماننـد بهره وری و رضایت شغلی ) و هم به صورت منفی (مانند غیبـت از کـار و تـرک خـدمت ) و به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط کسانی که در سـازمان کـار مـی کننـد تحـت تـأثیر قـرار می دهد، از این رو با توجه به تاثیری که جو سازمانی بر رفتار کارکنان دارد، مدیران ، به ویژه در محیط رسمی بانک ، باید جو مناسبی در سازمان ایجاد کنند تا به نحو مطلوب بـه اهـداف و آرمان های سازمان دست یابند (ادمونتون و وسترن ٣، ٢٠٠٢).
فخریان (١٣٨١) در ژوهشی با عنوان "بررسی رابطه ی خلاقیت و نـوآوری کارشناسـان ستادی با عوامل سازمانی (مطالعه موردی : بانک ملت )" نشان داد که نظام ارزیابی و کنترل ، شیوه ی رهبری و ساختار سازمان ، ضعیف و منافی اصول خلاقیت عمل مـی کننـد.
Organizational climat & Creativity ans Innovation.
Wilson (2002), Organizational context, climate and innovativeness: adoption of imaging technology, Journal of Engineering and Technology Management, 19 (3–4), PP: 221–247.
), Innovation and creativity at work: Psychological and organizational strategies, (PP.