چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی معناداری بین عوامل محیطی و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است. بدین منظور با استفاده از فرمول محاسباتی کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 70 نفر از مدیران 44 شرکت کوچک و متوسط بینالمللی در این صنعت انتخاب شدند و در ادامه با کمک یک پرسش نامه ی 35 سوالی پنج گزینهای طیف لیکرت از آن ها نظرخواهی شد. قابلیت اعتماد پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 85 درصد برآورد شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین عواملی مانند شدت رقابت: مشتمل بر «شدت رقابت داخلی (با ضریب هم بستگی601/0)» و «شدت رقابت خارجی (693/0)»؛ «سیاستهای حمایتی دولت (679/0)»؛ و فرصتهای رشد در صنعت مشتمل بر «نرخ رشد بازار جهانی (760/0)»، «نرخ رشد صنعت (726/0)» و «رقابت وارداتی (651/0)» با متغیر «بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط» در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین عامل تهدیدهای رشد در صنعت مشتمل بر «نرخ رشد بازار داخلی (531/0-)»، «نسبت بازار داخلی/جهانی (656/0-)»، و «سود ناخالص صنعت (591/0-)» با متغیر «بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط» در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد.
The major goal of the present study is to contemplate the significant relationships which may emerge between the environmental factors and internationalization of the SMEs in the area of Information and Communication Technology (ICT). The study has been conducted by using the Cochrane sampling formula in which the target group is composed of 70 directors picked from among 44 small and medium-sized enterprises. A 35-item Likert scale questionnaire of five choices for each item was used to collect date with the reliability of 85% in the Cronbach Alpha index. The findings demonstrate that there is a significant and meaningful relationship between the factors like the intensity of competition including domestic competition (0.601)
foreign competition (0.693) and governmental protection policies (0.679) as well as growth opportunities in industry including the global market growth (0.760) ، industry growth rate (0.726) and import competition (-0.651) and the variable of commercializing SMEs in the information and communication technology. However the relationship between the factors threatening industry growth rate such as domestic market rate
(-0.531)، global / domestic market rates (-0656) and industry gross profit (-0.591) with the variable of commercializing SMEs is negative and insignificant.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مباحث یادشده ،آن چه که در این تحقیق مطالعـه شـد بررسـی وجـود ارتبـاط معنی دار بین عامل "فرصت هـای رشـد صـنعت " بـا عامـل "بـین المللـی شـدن شـرکت هـای کوچک و متوسط "، براساس فرضیه های زیر است : • فرضیه ی ٤: بین نرخ رشد بازار جهانی و بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسـط در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.
بنابراین با توجه به مباحث یادشده مـی تـوان گفـت هرکـدام از شاخص های عامل "تهدیدهای رشد صنعت " به طـور منفـی بـا بـین المللـی شـدن شـرکت هـا ارتباط دارند و از این رو در این تحقیق خود فرضیه های زیر بررسی شد: • فرضیه ی ٧: بین نرخ رشد بازار داخلی و بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسـط در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.
"Network relationships and the internationalization process of small software firms", International Business Review, Vol. 6, No. 4, pp:361-386.
"The internationalization process of the firm - A model of knowledge development and increasing foreign market commitments", Journal of International Business Studies, Vol. 8, No. 1, pp:23-32.
"Internationalization of small and medium-sized technology-based firms: An exploratory study", Journal of Small Business Management, Vol. 36, No. 1, pp:44-59.