چکیده:
مباحث مرتبط با کارآفرینی در دنیای امروز، توجه ویژه ای را به خود جلب کرده است. درباره ی ابعاد و شاخص های کارآفرینی پژوهش های متعددی انجام شده اما از دیدگاه این مقاله وجود بستر مناسب می تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه ی کسب وکارهای جدید داشته باشد، به این منظور این مقاله به بررسی رابطه ی سرمایه ی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران می پردازد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل 545 نفر از کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران و نمونه ی انتخاب شده 118 نفر براساس فرمول نمونه گیری از جامعه ی محدود و در سطح خطای 0.08، بوده است. برای سنجش سرمایه ی اجتماعی از الگوی گروه کندی و برای سنجش کارآفرینی سازمانی از الگوی آنتونیک و هیسریچ استفاده شده و در این راستا با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی تغییرهایی در الگوی اصلی اعمال شد تا الگوی متناسب با جامعه ی آماری موردنظر به دست آید. نتایج نشان می دهد که رابطه ی مثبتی بین سرمایه ی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی وجود دارد.
Development of a business and entrepreneurship are important issues in management literature. There are numerous research activities on the components of entrepreneurship but this article assumes that an appropriate context has a determining role in development of a new business. For this purpose، the relationship between social capital and intrapreneurship has been studied in this research. 545 staff members of the Iranian Oil Refining and Products Distribution Company constitute the statistical population of this research. Sampling in this study forms 118 members of them، as selected on the basis of sampling from a limited population. Social capital is analyzed by using the Kenedi’s Model of Harvard University and Antoncic and Hisrich’s Model to measure intrapreneurship. We have applied exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis along with changes in the original model so as to enhance their fitness with our statistical population. The result shows that there is a positive relationship between social capital and intrapreneurship.
خلاصه ماشینی:
درباره ی ابعاد و شاخص های کارآفرینی پژوهش های متعددی انجام شده اما از دیـدگاه ایـن مقاله وجود بستر مناسب می تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه ی کـسب وکارهـای جدیـد داشته باشد، به این منظور این مقاله به بررسـی رابطـه ی سـرمایه ی اجتمـاعی و کـارآفرینی سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران می پردازد.
با توجه بـه ایـن کـه سـرمایه ی اجتمـاعی را می توان به ابعاد "اعتماد"، "مشارکت و رهبری مـدنی "، "بخـشش و روحیـه ی داوطلبـی "، "توانایی برقراری روابط اجتماعی غیررسمی "، "تنوع در معاشرت ها و دوسـتی هـا" تقـسیم کرد و هم چنین کارآفرینی سازمانی را به ابعاد "کسب وکار جدید"، "نوآوری در محصول و خدمت ها"، "نـوآوری در فراینـد"، "خـود تجدیـدی "، "خطرپـذیری "، "پـیش گـامی "، "رقابت تهاجمی " تقسیم کرد از این رو در این تحقیـق رابطـه ی هریـک از ابعـاد سـرمایه ی اجتماعی با هریک از ابعاد کارآفرینی سازمانی بررسی می شود.
بنابراین با استفاده از نتایج به دست آمده از نرم افزار لیزرل می توان نتیجه گرفت کـه هـم الگوی مفهومی ارایه شده (که مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفـت ) الگـوی مناسـبی اسـت و هم چنین با توجه به توضیحی که در مورد جهت پیکان ها ارایه شد، بین سرمایه ی اجتمـاعی و کارآفرینی سـازمانی رابطـه ی علـی وجـود دارد کـه در ایـن رابطـه سـرمایه ی اجتمـاعی ، متغیری مستقل و کارآفرینی سازمانی ، متغیری وابسته است .