چکیده:
قابلیت اجرای کیفر قصاص نفس از طریق اهدای عضو مقوله ای بدیع و در عین حال تاثیرگذار در پاسداری از موهبت سلامت و حیات انسانی می باشد. مشروعیت بهره گیری از این شیوه نیازمند کاوش در آرا و اندیشه های فقهی است. مشهور فقهای امامیه بر این باورند که شیوه ی اجرای کیفر در قصاص نفس موضوعیت نداشته و مجازات باید به گونه ای اجرا گردد که کمترین میزان رنج را بر جانی تحمیل نماید. در مقابل؛ برخی دیگر از فقها بر این اعتقادند که برابری و مماثلت در کیفیات و شیوه ی اجرای کیفر با جنایت ارتکابی شرط است. به اعتقاد این دسته از فقها، تمامیت جسمانی قاتل، پس از ارتکاب جنایت در اختیار اولیای دم قرار گرفته و ایشان در اجرای قصاص نفس با توجه به خصوصیات جنایت ارتکابی از اختیار تام برخوردار می باشند. با پذیرش دیدگاه مشهور، لزوم مماثلت در کیفیت مجازات و جنایت ارتکابی منتفی گردیده و می توان قصاص نفس را با بهره گیری از شیوه هایی که کمترین میزان رنج را به بزهکار تحمیل می نمایند اجرا نمود. از همین جهت است که مشهور فقهای امامیه از سویی بر اجرای قصاص نفس از طریق شمشیر برنده تاکید نموده و از دیگر سو نیز شیوه های نوینی را که با معیار ارائه گردیده مطابق می باشد؛ مورد پذیرش قرار داده اند. بنابراین به نظر می رسد بتوان در اجرای کیفر قصاص نفس از شیوه ی اهدای عضو نیز بهره برد.
The applicability of executing the qiṣāṣ punishment through donation of organs is a novel topic and at the same time influential in safeguarding the blessings of human health and life.
The legitimacy of this procedure requires delving into legal views and opinions. The renowned majority of Imāmī jurists believe that the procedure of executing punishment in blood-vengeance has no topicality (relevance)، and punishment has to be executed in a way that inflicts the least suffering on the criminal. In contrast، some other jurists believe that the equality and resemblance (mumāthilat) between the quality and procedure of executing the punishment and the perpetrated crime is an essential condition. According to this group of jurists، upon committing a murder، the whole body of the murderer is made available to the legal guardians (avengers of blood)، who have carte blanche in executing blood vengeance in proportion to the features of the perpetrated crime.
Accepting the above-mentioned approach، the necessity of resemblance in the quality of punishment and the perpetrated crime is no longer an option and the blood vengeance can be administered using methods that inflict the least pain and suffering on the criminal. It is for this reason that the renowned majority of Imāmī jurists have on one hand emphasized on administration of blood vengeance with a sharp sword and on the other hand have accepted
using the new methods that conform to the criteria presented above. Therefore، it seems that the procedure of donation of organ can also be used in administration of blood vengeance.