چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر الگوی بدیعه پردازی بر میزان دانش ، مهارت و نگرش درس مهارت های زندگی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر سنندج بوده است . روش تحقیق در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر سنندج درسال تحصیلی ٩٠- ١٣٨٩ می باشد و حجم نمونه متشکل از ٦٠ نفر دانش آموز دختر سال اول متوسطه است که ٣٠ نفر آن ها گروه آزمایش و ٣٠ نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری به کار رفته در پژوهش شامل آزمون هوش ریون ، آزمون پیشرفت تحصیلی (دانشی و مهارتی و پرسش نامه نگرش سنج ) محقق ساخته بر اساس مطالب درس مهارت های زندگی دوره متوسطه بوده است . در ابتدا از هر دو گروه آزمایش و گواه ، پیش آزمون پیشرفت تحصیلی به عمل آمد، سپس متغیر آزمایشی (مهارت های زندگی به روش بدیعه پردازی ) در١٢جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و در پایان ، پس آزمون بر روی هر دو گروه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین ، انحراف معیار) و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان پیشرفت تحصیلی درس مهارت های زندگی گروه آزمایشی که با شیوة بدیعه پردازی آموزش دیده بودند نسبت به گروه گواه که به روش سنتی آموزش داده شدند بیشتر و تفاوت بین میانگین های آن ها معنادار است . همچنین در بررسی تاثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر میزان دانش ها، مهارت ها و نگرش های کسب شده دانش آموزان نیز، نتایج نشان داد که تدریس مهارت های زندگی به روش بدیعه پردازی بر نگرش ها و دانش ها و مهارت های دانش آموزان تاثیر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
"در شرایط کنونی ، تدریس درس مهارت های زندگی در مدارس با مشکلاتی همراه است به نحوی که برای تدریس این درس غالبا از معلمان مازاد و یا معلمانی استفاده می شود که دوره آموزشی برای اجرای آن را نگذرانده اند و این درس اساسی را که قصد دارد مهارت های زندگی مادام العمر و رشد و توسعه مهارت های فکر، خلاقیت و کارآفرینی را در دانش آموزان پدید آورد با روش های قدیمی و سنتی مبتنی بر سخنرانی و توضیح مطالب به دانش آموزان عرضه می کنند و همین امر موجب می شود که دانش آموزان به هدف مورد نظر برنامه ریزان آموزشی و درسی در این درس نایل نشوند، اکنون پرسش اصلی این پژوهش آن است که چه اندازه تدریس به شیوه بدیعه پردازی ، که امروزه به عنوان یکی از روش های فعال معرفی شده است ، در مقایسه با روش آموزش سنتی ، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس مهارت های زندگی دانش آموزان می شود؟ اهمیت و ضرورت پژوهش درس مهارت های زندگی با تمرکز بر پرورش نه تنها دانش و مهارت های پایه ، بلکه نگرش ها و مهارت های خلاقیت آمیزی نظیر حل مسئله ، تفکر خلاق و تفکر انتقادی و رشد و توسعه مهارت های یادگیری مادام العمر برآن است تا شاگردان خلاق تری تحویل جامعه دهد و آنان را برای جهان همواره در حال تغییر آماده کند."