چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی در پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و اضطراب امتحان در دانش آموزان پسر سال اول دورة راهنمایی تحصیلی مدارس سما در شهر تهران بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای ، نمونه ای متشکل از چهار کلاس (دو کلاس گروه آزمایشی ، دو کلاس گروه گواه ) انتخاب شد. روش یادگیری مشارکتی برای گروه های آزمایشی و روش تدریس متداول برای گروه های کنترل به کار گرفته شد. معلومات قبلی دانش آموزان در زمینه علوم تجربی با استفاده از مقیاس محقق ساخته پیشرفت تحصیلی علوم تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت . پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پس از اجرای روش های تدریس نیز با همین مقیاس تعیین شد و میزان اضطراب امتحان دانش آموزان نیز با استفاده از پرسش نامه اضطراب امتحان TAI (ابوالقاسمی و همکاران ، ١٣٧٥: ٧٤-٦١) اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از تاثیر قابل توجه یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی و کاهش اضطراب امتحان در گروه آزمایشی بود. این نتیجه نشان دهنده موفقیت یادگیری مشارکتی در مقابل روش تدریس متداول است .
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از تأثیر قابل توجه یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی و کاهش اضطراب امتحان در گروه آزمایشی بود.
این مقاله درصدد است میزان تأثیر روش یادگیری مشارکتی را در پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و اضطراب امتحان دانش آموزان مورد بررسی قرار دهد.
همچنین پژوهش های (ویلسون ، ١٩٩٨؛ گوک و دین ، ٢٠٠٧؛ اولودیپ و اوکوی ، ٢٠١٠) نشان داده است که یادگیری مشارکتی باعث کاهش اضطراب در بین دانش آموزان می شود که نتایج این پژوهش نتایج تحقیقات آنها را مورد تأیید قرار می دهد.
Promoting Cooperative Learning in Science and Mathematics Education: A Malaysian Perspective.
Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 35-39.
Teachers and students verbal behaviors during cooperative and small- group learning.
Effectiveness of cooperative learning (jigsaw II) method in teachin English as a foreign language to engineering students (Case of Firat University, Turkey).
C. Dasilva Iddings (Eds) Cooperative Learning and Second Language Teaching.
Effect of Cooperative Learning Teaching Strategy on the Reduction of Students Anxiety for Learning Chemistry.
Sapon- Shevin (Eds) Teaching Cooperative Learning: The Challenge for Teacher Education(pp 1-10).
The effects of cooperative learning on Turkish elementary students mathematics achievement and attitude towards mathematics using TAI and STAD methods.
Ley , Hodges & Young 45."