چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی میزان اعتبار علمی برنامه درسی آموزش آداب و مهارت های زندگی از دیدگاه صاحب نظران انجام شده است . نمونه آماری شامل ٥٥ نفر متخصصان حوزه های مرتبط می باشد و اطلاعات لازم با استفاده از پرسش نامه و مصاحبه و تحلیل مباحث جلسات نقد و بررسی راهنمای برنامه لازم جمع آوری شده است . نتایج این پژوهش حاکی از ضرورت بازنگری در تعریف ارائه شده از آداب و مهارت های زندگی ، مبانی نظری حاکم بر اصول برنامه ، رویکرد حاکم بر برنامه ، توجه به تفاوت های جنسیتی در برنامه و همچنین رعایت یک نقشه مفهومی مناسب برای سطوح ابتدایی تا متوسطه ، تعیین درس های حامل ، توجه ویژه به صلاحیت های حرفه ای معلمان و الزامات اجرایی برنامه است . نکته حائز اهمیت این که متخصصان تاکید فراوانی بر غنی سازی برنامه های درسی مستقل و تلفیقی از نظر حوزه یادگیری آموزش آداب و مهارت های زندگی برای دانش آموزان داشتند. از جمله ویژگی های خاص و بومی این برنامه آن که علاوه بر مهارت های زندگی که در نظام های آموزشی دنیا مطرح است ، بحث آداب زندگی نیز با آن همراه شده است .
خلاصه ماشینی:
"، کرد نوقابی (١٣٨٤) با عنوان « تهیه و تدوین برنامه درسی آداب ومهارت های زندگی برای دانش آموزان دوره متوسطه »، قاسمی زرگر ( ١٣٨٥ ) با عنوان « تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره متوسطه بر اساس مولفه های مهارت های زندگی » , حاجی زاده (١٣٨٦) « ارزیابی محتوای کتاب های آموزش مهارتهایی برای زندگی پایه ی پنجم ابتدایی »، یارعلی (١٣٨٧) «بررسی مهارتهای ارتباطی و اجتماعی در کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی »، فتحی واجارگاه (١٣٨٧) «شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه های درسی مدارس »، کیامنش (١٣٧٨) « ارزشیابی پروژه آموزش دختران شاغل روستایی »، عابدینی (١٣٩٠) « آموزش مهارت های زندگی در کتاب های درسی , نیازمند ایجاد تحول بنیادین » و موارد مشابه , تدوین یک برنامه ی درسی جامع و نقشه ی کار در زمینه ی آموزش آداب و مهارت های زندگی و ارتقای آن بر مبنای اسناد با لادستی و نیازهای آموزشی اعلام شده را الزامی کرده است .
در بحث اهداف مطرح شده در این راهنما که مقصد کلی آن تربیت افرادی مؤدب به آداب زندگی اسلامی و ایرانی ، عامل به هنجارها و ارزش های دینی ، جتماعی ، فرهنگی و هخلاقی و توانمند در مقابله با چالش های زندگی روزمره ، بیان شده است ، باید گفت اهداف توسط اکثر صاحب نظران مورد تایید است و در بعضی از آنها اهداف را بیش از حد جامع می دانند به گونه ای که می تواند حتی هدف های نظام آموزشی در یک دورة تحصیلی را پوشش دهد، لذا باید با مراجعه به سند برنامه درسی ملی و اهداف دوره های تحصیلی ، اهداف آموزش آداب و مهارت های زندگی را به صورت جزئی تر تدوین نمود."