چکیده:
وجود یک جامعه همگن قومی از نقاط قوت و بالابرنده وزن ژئوپلیتیک هر کشوری است. اما عدم تحقق چنین حالتی، کشور و جامعه را به پرتگاه نابودی نخواهد کشاند، بلکه نوع تعامل سازه حاکم با گروه اقلیت(چه از نظر کمی و چه از نظر مشارکت در قدرت سیاسی) تعیین کننده خواهد بود، که در این میان تعامل سازنده به بالابردن وزن ژئوپلیتیک منتهی شده و سیاست هویت زدایی از اقلیت و همانند سازی در موارد مختلف نتیجه ای جز بحران ژئوپلیتیک به بار نیاورده است؛ به نحوی که تعامل هرچند مثبت و سازنده در دوره هایی از امپراتوری عثمانی به همگرایی سیاسی، افزایش وزن ژئوپولیتیک و تقویت اقتدار امپراتوری منتج گردید، در حالی که برونداد تعامل غیرسازنده جهت تمرکز قدرت و تشکیل حکومت ملتی در ترکیه متکثر به لحاظ قومی نسبت به کردها، درگیری های قومی، ناحیه گرایی سیاسی و در نهایت واگرایی سیاسی را سبب شده است .
اهمیت مسئله فوق در این است که بین نوع تعامل وکاهش یا افزایش وزن ژئوپلیتیک یک سازه ناهمگن قومی همبستگی، مستقیمی وجود دارد.
با این رهیافت، شناسایی عوامل ژئوپلیتیکی موثر بر بحران و تبیین زمینه های واگرایی کردها در کردستان ترکیه هدف اصلی تحقیق حاضر می باشد.
Being a homogeneous ethnical community considered as strength points and promoting geopolitical value in etch country، but it such a state cannot be achieved، country and society won't be devastated; but the interaction type of ruling construct about minority group (whether in terms of quantitative or in outlook of their participation in political power) would be determining; which construct interaction in this manner would lead to improve geopolitical value But in the hand، in different cases de-identification policy and assimilation from minority have not any result but geopolitical crisis، which ethnic conflicts – political divergence are obvious symbols of such a situation.
By the above approach، this study are sought to answer the question of what are the affective geopolitical factors and the crisis of Turkey's Kurdistan. Considering analytical and explaining method، and experience of heterogeneous
ministerial units in different periods. Therefore، in this paper we divided these factors in two periods : first، ancient period that starts from first kingdom and continues until the first Countrys divisions law in 1285. The second one is modern that starts from the first Countrys divisions law and formation of intensive and comprehensive government and continues until now. In each of these two periods many contrary and varied factors affected countrys divisions، but the most important factor in ancient period was countrys geographical extent، and in modern period is intensive form of government.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بدین معنا که قبل از اجرای شدن سیاست تنظیمات،باب عالی با مدنظر قرار دادن ویژگی ژئو پلیتیک و جغرافیایی اقلیتهای تشکیلدهنده امپراطوری توانسته بود از بروز ناحیهگرایی منفی در بین سازه کرد جلوگیری کند و آنها را با خود همگرا سازد،اما سیاست تنظیمات که با تحدید قدرت امارات کرد مشخص میگردید،با مکمل خود یعنی ملیگرایی رو به رشد ترک در اوایل قرن بیست همراهی شده و با سیاستهای دولت در طول قرن بیست در صور گوناگون،قدرت مضاعف گرفته و سرانجام به ظهور ناحیهگرایی منفی کردستان و واگرایی سیاسی که البته از جانب پارامترهای جغرافیایی نیز تقویت میشد،منجر گردیده است.
نیز از جمله متغیرهای تأثیرگذار بر بحران واگرایی%OPG022G% در کردستان ترکیه بشمار میروند که در یک مدل تکمیلی بدین شکل میتوان از آن سخن گفت: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بدین معنی که متأثر از گفتمان حاکم بر نظام بین الملل،دورههای انبساطی و انقباظی ژئو پلیتیک را هم بر فضای کردستان ترکیه میتوان مشاهده کرد که نرمش- های حقوقی،عدالت جغرافیایی و در همان حال اتخا خط و مشیهای رادیکال در زمینههای فرهنگی و نظامی و سیاسی از نمودهای بارز آن به شمار میآیند،به عنوان مثال متأثر از دوران لیبرالیسم حاکم بر نظام جهانی،در دوران بعد از جنگ اول جهانی پیمان سور و درنهایت قانون خودمختاری 1922 در ترکیه برای کردها از جنگ جهانی اول و بخصوص در دوران جهان دو قطبی،پیمان لوزان و سیاست های رادیکال فرهنگی،نظامی و اقتصادی در کردستان بود."