چکیده:
در این تحقیق تلاش شده است که به بررسی روایی، پایایی و هنجار یابی آزمون های استعداد عمومی GATB پرداخته شود. بدین منظور از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه تحقیق را کلیه دانش آموزان پایه ی اول دبیرستان شهر اصفهان تشکیل داده است، که از میان 32771 دانش آموز تعداد 1200 دانش آموز به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. 600 نفر دانش آموز دختر پایه ی اول دبیرستان و600 نفر دانش آموز پسر پایه ی اول دبیرستان به طور تصادفی گزینش شدند. آزمون واژگان و تجسم فضایی از آزمون های شش گانه استعداد عمومی GATB بر روی دانش آموزان منتخب اجرا شد. هدف اصلی در این پژوهش، تعیین پایایی، روایی و تهیه جدول هنجار آزمون های مذکور است. به منظور پاسخ گویی به سوال اول مبنی بر اندازه گیری ضریب تمیزهمان طور که مشاهده شد همه سوالات آزمون واژگان از قوه ی تمیز کافی برخوردار بود و فقط این ضریب در سوال 13 کم به نظر آمد. همچنین همه سوالات آزمون تجسم فضایی از قوه ی تمیز کافی برخوردار بود و تنها این ضریب در سوالات 1، 3، 23، 26 تا 40 کم به دست آمد که دلیل کم بودن ضریب تمیز در سوالات 26 تا 40 را می توان کمبود زمان پاسخ گویی دانست. در پژوهش حاضر به منظور برآورد پایایی آزمون واژگان و تجسم فضایی از آزمون های شش گانه استعداد عمومی GATB از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضرایب آلفا بدست آمده به ترتیب برابر با 73/0 و 64/0 بود. جهت بررسی روایی سازه آزمون واژگان و تجسم فضایی از آزمون های شش گانه استعداد عمومی GATB و پاسخ به این پرسش که هر کدام از آزمون ها چند عاملی است؟ از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمون های شش گانه استعداد عمومی GATB از روایی سازه کافی و قابل قبول برخوردار است. نتایج نشان داد که بین عملکرد دانش آموزان در این آزمون و جنسیت آن ها رابطه وجود دارد و پسرها نسبت به دخترها از میانگین بالاتری در هر دو آزمون برخوردارند.
In this study، researchers investigated validity، reliability and norms of General Aptitude Test Battery. The research was conducted by correlational. Design. Sample was conducted by correlatioinal design. Sample was 1200 pupils who selected randomly stratificd within 32771 students (600 boys & 600 girls).
Vocabulary and space visualization tests was adminidtered on participants. All of items has sufficient descrimination coeffidient except for 10 items No 1، 3، 23 and 26 upto 40. consistency reliability was computed via cronbach ، which is 0/73 and 0/64 respectively. Factor analysis was used in order to determine construct velity. The present findings suggest that there is relation between participants’ perfermance and their gender. Boys has higher average in performance relative to girls.
خلاصه ماشینی:
هنجاریابی آزمون های واژگان و تجسم فضایی از مجموعه آزمون های استعداد عمومی GATB در دانش آموزان کلاس اول دبیرستان های شهر اصفهان دکتر حمیدرضا عریضی ،صفورا یزدچی، زرین السادات خادمیواحمد عابدی چکیده در این تحقیق تلاش شده است که به بررسی روایی، پایایی و هنجـار یـابی آزمـون هـای اسـتعداد عمـومی GATB پرداخته شود.
در پژوهش حاضر به منظور برآورد پایایی آزمون واژگان و تجسم فضایی از آزمون های شـش گانـه اسـتعداد عمومی GATB از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است .
یـک گـزارش دیگـر از USES، نمرات آزمون را با ارزیابی های ناظر در یک مقیاس ٤ نمره ای کارایی کلـی بـرای ٨١ کارمند با تجربه و ٢٧ کارمند بی تجربه بیمه مقایسه می کند و به این نتیجه مـی رسـد کـه سـه 1- Bolton 2- Kirnan & Geisinger 3 -Gottfredson 4-Wigdor & Sacket 5-Anastazi & Urbina 6- Barg & Hough آزمون مقایسه نام ، استدلال حسابی و واژگان ، ضریب همبـستگی تتراکوریـک ٠/٥٧ بـا متغیـر ملاک عملکرد کارکنان با تجربه و ضریب همبستگی تتراکوریک ٠/٧٦ با عملکرد کارکنـان بـی تجربه نشان می دهد.
هدف اصلی در این پژوهش ، تعیین پایایی، روایی و تهیه جدول هنجـار آزمـون واژگـان و تجسم فضایی از آزمون های شش گانه استعداد عمومی (GATB ) است .
جدول ١: ضریب تمیز سؤالات آزمون واژگان (رجوع شود به تصویر صفحه) در پژوهش حاضر به منظور برآورد پایایی آزمون واژگان و تجسم فـضایی از آزمـون هـای شش گانه استعداد عمومی GATB از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است .