چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تحول مفهوم فضای اقلیدسی در دانش آموزان ناشنوا در مقایسه با دانش آموزان شنوا می باشد. در این تحقیق مجموعا 100 نفر (50 نفر دانش آموز ناشنوا – 50 نفر دانش آموز شنوا) مورد آزمایش قرار گرفت. نمونه مورد آزمایش شامل 2 گروه از دانش آموزان ناشنوا (25 پس و 25 دختر) و 2 گروه از دانش آموزان شنوا (25 پسر و 25 دختر) می باشد. در این پژوهش از آزمون تجسم سطح افقی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای کروسکال – والیس و لامان ویتنی استفاده گردید. نتایج نشان داده بین ناشنوایان و شنوایان در تحول مفهوم فضای اقلیدسی تفاوت معنی داری وجود ندارد. یافته دیگر پژوهش حاضر، مبین آن است که بین دختران و پسران ناشنوا در تحول مفهوم فضای تفاوت معنی داری وجود دارد و عملکرد دختران ناشنوا از پسران ناشنوا ضعیف تر است. همچنین هیچ یک از چهار گروه به مفهوم اقلیدسی دست نیافته اند و در مقایسه با معیارهای جهانی تاخیر قابل ملاحظه ای در آزمودنی ها دیده می شود
The goal of the present research is to investigate the development of the concept of Euclidean Space in deaf students as compared with hearing students. In this study، a total number of 100 individuals (50 deaf and 50 hearing students) were examined. The subjects of the examination included two groups of deaf students (25 boys and 25 girls) and two groups of hearing students (25 boys and 25 girls). The evaluation device in this research was the test of the visualization of the horizontal surface of water. In order to analyze the data، Kruskal، Wallice and Uman Witney Tests were used.
The results of the findings، revealed no difference between deaf and hearing students in the development of the concept of Euclidean Space. However، the deaf boys had a better performance in the test of the visualization of the horizontal surface of water as compared with the deaf girls. Also، the results represented the fact that none of the four groups (deaf and hearing boys and girls) has acquired the full concept of the Euclidean Space، and the performance of the deaf girls in the test of the visualization of the horizontal surface of water was the weakest among the four groups.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل آماری داده هابه نتایجی که در پی می آیند منتهی شده است : جدول شماره ٢ یافته های توصیفی مربوط به آزمون تجـسم افقـی آب در آزمـودنی هـای ناشنوا و شنوا را نشان می دهد (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شماره ٢ نشان می دهد درصد دانش آموزان شنوایی (١٠%) کـه بـه مفهـوم فـضای اقلیدسی دست یافته اند بیشتر از دانش آموزان ناشنوا (٨%)است .
جدول شماره (٣): نمره آزمودنی های ناشنوای دختر و پسر در آزمون تجسم سطح افقی آب (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های توصیفی جدول شماره ٣ نشان می دهد که هیچ یک از دختران ناشنوا بـه مفهـوم فضای اقلیدسی دست نیافته است و ١٦% پسران ناشنوا به مفهوم فضای اقلیدسی دست یافته اند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که جدول ٧ نشان می دهد مقادیر مجذور کای (پس از اصلاح داده ها) در سـطح تحلیل واریانس رتبه ای بیانگر تفاوت های معنادار (٠٠٠٠٣=P) در بین چهار گروه دختر و پسر شنوا و ناشنوا در تحول مفهوم فضای اقلیدسی است .
یافته دیگر پژوهش حاضر نشان می دهد که دختران ناشنوا از هر سه گروه دیگر در آزمـون سطح افقی آب ضعیف تر عمل می کنند و نیز این پژوهش نشان می دهد که هیچ یـک از چهـار گروه به مفهوم فضای اقلیدسی دست نیافته است و در مقایسه با معیارهای جهـانی تـأخیر قابـل ملاحظه ای در آزمودنی ها دیده می شود.