چکیده:
هدف: هدف مقاله حاضر آن است که نشان دهد که چگونه مراکز آموزش عالی تحت تاثیر رابطه میان فرهنگ اسلامی و اروپایی و بنیان های معرفتی شناختی آن ها قرار می گیرد. معمولا میان زایش و بالندگی فرهنگ ها و مبانی معرفت شناسی آن ها نوعی رابطه وجود دارد. آنچه دو فرهنگ اسلامی و اروپایی را از هم مجزا می سازد دیدگاه های معرفتی آن هاست. بنابراین برای شناختن تفاوت های آن دو نیازمند آنیم که به بنیان های معرفتی آن ها مراجعه کنیم. کارکردهای نهادهای آموزش عالی را نیز بر بنیاد چنین ارتباط می توان دریافت. روش: روش تحقیق نیز توصیفی و تحلیلی است. در این روش محقق کوشیده است تا برای پرسش های تحقیق، پاسخ های درخوری بیابد. یافته ها: مبانی معرفتی در فرهنگ اسلامی را می توان با توجه و نقش و اهمیتی که هر یک دارند به تجربی، عقلانی، شهودی و وحیانی تقسیم نمود. با وجود این، وحی بنیاد همه آموزه ها و تعالیم اسلامی خوانده می شود. بر اساس نگاه وحیانی اسلامی خداوند بنیاد، مبدا و غایت هستی است. جهان نیز مخلوق و مقهور اراده خداوند است. انسان نیز به عنوان برترین مخلوق به اتکا خرد خود به فهمی دقیق از جهان هستی دست یابد. معرفت آدمی امری کمالی است. از لحاظ تاریخی، نهادهای آموزش اسلامی تحت تاثیر مبانی چنین نگرشی قرار گرفته اند. نهادهای آموزش عالی اسلامی، در رابطه ای دوسویه با مبانی معرفتی اسلامی، هم بر غنای خود افزوده اند و به نوبه خود نیز سبب گسترش فرهنگ اسلامی شده اند. در عوض، مبانی معرفتی اندیشه و فرهنگ اروپای مدرن بر نوعی انسان گرایی که خود بر خرد ابزاری استوار است، بنا شده است. از جمله تاثیرات این مبانی بر نهادهای آموزش عالی، تهی کردن بعد معنوی تربیت، ابزاری کردن علم و دانش تخصصی برای رفع نیازهای بنگاه های اقتصادی بوده است. نتیجه گیری: آنچه آموزش عالی اسلامی را از نوع اروپایی آن متمایز می کند، جهت گیری معنوی و اخلاقی آن است. جهت گیری ای که از آموزه های اسلامی تغذیه می کند. این در حالی است که جهت گیری دانشگاه های اروپایی دنیوی بوده و دغدغه سازگار کردن آدمی را با نیازهای متنوع زندگی دارد. آموزش های چنین دانشگاهی حتی در صورتی که قرین توفیق باشد، کامل و تمام نیست
Aim: The goal of this article is to indicate the significant impact of Islamic and European culture and their epistemological foundations on the higher education .There is a relationship between the creation and growth of culture، epistemological founfations. what distinguishes Islamic، and European culture has root in their epistemological perspectives. Therefore، to become acquainted to the differences of these two cultures، it is better to refer to their epistemological structures، and it is the contribution of this relation، which makes it possible for us to become familiar with the function of higher education.
Method: The method of investigation is descriptive and analytic، by which the researcher attempts to gain suitable answers to research questions .
Results:Epistemological foundations in Islamic culture can be divided into empirical، rational، intuitive and revealed. In Islamic thought، God is the origin and purpose of the world and the whole cosmos is under the will of Allah. Human kind as the best creature with aid of wisdom can reach to an accurate comprehension of the world of existence. In Islamic thought human knowledge is always tend to ripen. Historically the Islamic educational institutions have been always influenced by the Islamic epistemology. Islamic educational institutions، in a reciprocal relationship with Islamic knowledge، have increased both their wealth and have caused to spread the Islamic culture. In turn، the foundations of thought and culture of modern Europe is based on some kind of humanism. The most influences of humanism on higher education institutions are to unload the spiritual attitude in universities and to exploit sciences and specialized knowledge in order to fulfill the needs of economic enterprises.
Conclusion:What make Islamic higher education different from higher education in the west are its moral and spiritual tendencies. The European universities are more concerned to make things agreeable to human secular needs in the life. This way of education can never be perfect.