چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیرگذاری اساتید در اسلامی شدن دانشگاهها، ارائه شاخصهای اسلامی استاد مطلوب، و آسیب شناسی امکان نقش آفرینی اساتید دانشگاه پیام نور، به ویژه اساتید علوم انسانی و اسلامی، در اسلامی کردن این دانشگاه با توجه به ویژگیهای نظام آموزشی آن است. روش: روش کار این پژوهش توصیفی، تحلیلی و اسنادی است. یافته ها: دین مبین اسلام شاخص های دقیق و جامعی را در سه حوزه اخلاقی، معرفتی و مهارتی برای استاد ارائه کرده است. مهمترین وظیفه در تهیه چشم انداز، اهداف و سیاستهای اجرایی دانشگاه بر عهده اساتید است. همچنین ماموریت تعلیم و تربیت دانشجو نیز مستقیما بر عهده ایشان است. اساتید باید نظام آموزشی و فرهنگی دانشگاه را بر اساس شاخصهای اسلامی طراحی و پیاده کنند. چنانچه نظامهای یاد شده با شاخصها انطباق کامل نداشته باشد، تمامی مراحل اسلامی شدن دانشگاه با اختلال مواجه خواهد شد. نتیجه گیری: از یک سو در مواردی در گزینش اساتید و اعضای هیات علمی از شیوه های دقیق و علمی استفاده نشده است و از سوی دیگر صلاحیت اساتید در ضمن خدمت به طور مداوم مورد بررسی قرار نمی گیرد. همچنین نسبت اعضای هیات علمی به تعداد دانشجویان در واحدهای دانشگاهی از حد مطلوب پایین تر است. در حوزه هایی از علوم انسانی که هدف اصلی از تاسیس آنها تربیت انسان است، انتقال بخشی از دانشها و مهارت ها تنها با تلمذ در محضر استاد امکانپذیر است، ولی ساختار آموزشی دانشگاه که نیمه حضوری و مجازی است چنین امکانی را از اساتید گرفته است. بنابرین دانشگاه در همه نتایج مذکور محتاج تحول بنیانی است
Aim: The present study aims to analyze the impact of university professors on islamicization of Universities; particularly teachers in human sciences and Islamic courses and suggesting the Islamic criteria for the ideal teachers in universities.
Method: The method of the research is documentary analyzes and descriptive –analytical Results: The author of the article studies the Islamic criteria on ethic، knowledge and PROFICIENCY of teachers in universities. The most important duty of university professors is to plan the perspective، goals and policy making in universities. Training the students is one of the most crucial missions of teachers in pedagogical atmospheres. They have to plan the educational and cultural systems of universities according to Islamic typical.
Conclusion: The author of the research concludes that the selection of the professors and scientific members of universities is not always PRECISE and scientific and they are not evaluated unremitting during their missions. The number of members of scientific board is not corresponding with the number of students. The training methods in Payamenoor University are semi person and non-face training. On the other hand، some of the aspects of human sciences training terms require face-to-face rapport between teacher and students. Payamenoor University suffers in this aspect. The author of the article then suggests reformation in all aspects of the university.