چکیده:
گردشگری روستایی یکی از انواع گردشگری است که شکل پایدار آن در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و محیطی، بسترساز دستیابی به توسعهی پایدار جوامع محلی میشود. از اینرو، دستیابی به این مهم، نیازمند طراحی، تدوین و بهکارگیری الگوی راهبردی، بههمراه راهبردهای مناسب و ویژهی این نواحی از سوی برنامهریزان و مدیران گردشگری است. بنابراین این پژوهش با هدف تدوین الگوی راهبردی مناسب برای توسعهی گردشگری در روستاهای منطقهی مورد مطالعه انجام شده است. سوال اساسی پژوهش این است که الگوی راهبردی مناسب برای توسعهی گردشگری که به توسعهی پایدار روستایی منجر شود، کدام است؟ بر این اساس، پژوهش پیشرو با بررسیهای اسنادی و میدانی و نیز، روششناسی توصیفی ـ تحلیلی و از سه گروه مشارکتکنندهی (مردم روستا 170 نفر، گردشگران 140 نفر، مسئولان 25 نفر) در 14 روستای دهستان لواسان کوچک و دیدگاههای آنها در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، محیطی مورد بررسی قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائهی الگوی راهبردی توسعهی گردشگری روستایی در چارچوب جامع راهبردی، از روش تحلیلی سوات استفاده شده است. با توجه به نتایج از بین مجموع عوامل داخلی، تعداد 9 قوت و تعداد 11 ضعف و از بین مجموع عوامل خارجی، تعداد 7 عامل، بهعنوان فرصت خارجی و تعداد 11 عامل، بهعنوان تهدید خارجی پیش روی این نواحی شناسایی شدند. این نتایج بیانگر این مطلب است که سطح آسیبپذیری اغلب روستاها، بهدلیل توسعهی گردشگری بسیار بالاست و توزیع و تخصیص مجدد منابع در سطح نواحی مورد مطالعه با توجه به محدود بودن فرصتها و بالابودن نقاط ضعف، امری الزامی است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به هدف اصلی این پژوهش که فراهم کردن زمینهی توسعهی گردشگری روستایی پایدار،در منطقهی موردمطالعه و ایجاد ارتباط بین جاذبههای گردشگری،فعالیتها،امکانات، خدمات و بازارهای گردشگری ازیکسو و بسترسازی برای توسعهی روستایی همهجانبه در سطح منطقهی مورد مطالعه است،به بررسی و شناخت جامعی از عوامل تأثیرگذار درونی و عوامل مؤثر بیرونی1اقدام شده است و با ارائهی الگوی برنامهریزی راهبردی(براساس فرایند و محتوا)،چشمانداز و جایگاه گردشگری و راهکارهای توسعه مشخص شده است.
با توجه به مطالب بیان شده در این پژوهش،نخست عوامل مؤثر در توسعهی گردشگری روستایی(داخلی و خارجی)به صورت کیفی شناسایی و طبقهبندی شده و سپس به صورت کمی از دیدگاه مردم،مسئولان و گردشگران اولویتبندی شده و در نهایت با توجه به این اولویتها در ماتریس تحلیل سوات در قالب راهبردهای تهاجمی،راهبردهای تنوع،راهبردهای بازنگری،راهبردهای تدافعی ارائه شده است(رجوع شود به جدول شمارهی 2) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) &%08320EJPG083G% 2-فرایند برنامهریزی گردشگری در این مرحله با توجه به نتایج به دست آمده از مراحل قبلی پژوهش،به تبیین اهداف نهایی و راهبردی و ارائهی راهبردهای اساسی برای توسعهی گردشگری روستایی در دهستان لواسان کوچک پرداخته میشود: *تدوین اهداف راهبردی(نهایی)گردشگری روستایی این مرحله به عنوان نخستین گام برنامهریزی در مرحلهی فرایند برنامهریزی گردشگری بهشمار میرود و مشخص میکند که اکنون ناحیهی روستایی در کجا و در چه وضعیتی از توسعهی گردشگری قرار دارد و همچنین مشخص میکند که توسعهی گردشگری در نواحی روستایی،در طول دورهی معین برنامه به کجا میانجامد."