چکیده:
اهمیت و ضرورت طراحی الگوهای بومی مدیریت در مهم ترین سند راهبردی ملی یعنی: نقشه ی علمی کشور (1389) با عبارت «لزوم ابتنای مدیریت جامعه بر اخلاق و دانش بر اساس الگوهای ایرانی و اسلامی در نهادهای علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی ـ امنیتی» مورد تاکید قرار گرفته است. در این میان یکی از این نهادهای موثر و پیشتاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بخش آموزش عالی گسترده ی آن، مورد توجه این تحقیق قرار گرفته است.
هدف این پژوهش «طراحی مدل مدیریت آموزش عالی سپاه در سطح فراتر از مدیریت هر یک از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، بر اساس مبانی نظری بومی و غیر بومی، فرهنگ سازمانی، مطلوبیت های اساسی و راهبردی سپاه با رویکرد سیستمی- فرآیندی» است.
روش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی با اهداف کاربردی است. در این پژوهش ابتدا مبانی نظری و اسناد بالادستی مرتبط با موضوع، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است که در نتیجه با شناسایی هفت مولفه، 22 شاخص و تعیین روابط میان مولفه ها، «مدل مفهومی تحقیق» تدوین شده است. سپس پرسش نامه ی تحقیق شامل 75 سوال بر اساس شاخص ها، با روش لیکرت تنظیم و روایی یا اعتبار صوری و محتوایی آن بر اساس دیدگاه خبرگان و پایایی ابزار بر اساس داده های حاصل ازانجام مطالعه ی مقدماتی بررسی گردید. با محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ برابر 976/. برای پرسش نامه، بسنده بودن ابزار پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
سرانجام آزمون مدل مفهومی بر مبنای تحلیل داده های حاصل از پیمایش دیدگاه خبرگانی که در خصوص تناسب ابعاد، مولفه ها و شاخص های مدل و لزوم تعمیم فرآیند مدیریت راهبردی به فرآیندهای اصلی، اداری و پشتیبانی مدل اظهار نظر نمودند، با روش تحلیل مسیر انجام گرفت که در نتیجه «مدل نهایی مدیریت آموزش عالی سپاه» تدوین گردید.
مدل نهایی این تحقیق که بر اساس مبانی علمی و نظری مربوط به موضوع پژوهش و مورد ملاحظه قرار دادن فرهنگ و مطلوبیت های اساسی و ویژگی های خاص سپاه طراحی گردیده است با توجه به قابلیت تعامل با محیط درون و بیرون که ناشی از ماهیت مدیریتی و راهبردی آن است، از تمام ویژگی های مورد نظر طرح تحقیق برخوردار است.
This is a descriptive-survey research with applied purposes. First، the theoretical foundation and main documents relating to the issue were reviewed، and then the conceptual model of the research was designed by identifying 7 components and 22 indicators and determining the relation between them. Research questionnaire، containing 75 questions derived from the indicators، was designed following Likert method. Face validity and content validity of the questionnaire were confirmed by the experts. The reliability of the tools was confirmed by the data acquired in the introductory study of the research. Cronbach's Alfa Coefficient of the questionnaire turned out to be 0. 976، which confirmed the appropriateness of the tools. Finally، the conceptual model of the research was designed according to the data acquired by reviewing the viewpoints of the experts who declared their views on aspects، components and indicators of the model، as well as the necessity of generalizing main، official and supporting processes of the model. The final result was the ultimate model of Sepah's higher education management model. The ultimate model of this research was designed based on academic and theoretical foundations، as well as cultural considerations، basic desirability، and special traits of Sepah. Due to its adaptability with internal and external environment، as a result of its managerial and strategic nature، this model contains all of required properties of the research design.