چکیده:
تحقیق حاضر با توجه به گسترش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی و تاثیر مستقیم و غیرقابل انکار آن ها بر زندگی افراد جامعه در تمامی زمینه ها، از جمله: رفتارها، عادات، هنجارها و... با استفاده از نظرهای دبیران و سردبیران «باشگاه خبرنگاران جوان» و با هدف بررسی و ارزیابی نظرهای این رسانه به عنوان یک خبرگزاری در خصوص تاثیر رسانه ها بر ترویج مد و مدگرایی انجام پذیرفته است. در این پژوهش تلاش شده است با اثبات نقش کلیدی رسانه ها بر ترویج مد و مدگرایی و کسب نظرهای متخصصان حوزه ی رسانه به آسیب شناسی این مساله پرداخته شود و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود. در این تحقیق که با روش پیمایشی انجام شد، نمونه گیری صورت نگرفت و کلیه ی دبیران و سردبیران باشگاه خبر نگاران جوان به شیوه ی «کل شماری» مورد سنجش قرار گرفتند. پرسش نامه ی محقق ساخته ای در اختیار پاسخ گویان گذاشته شد. بعد از جمع آوری پرسش نامه ها، داده ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند و نتایج زیر به دست آمد:
متغیرهای تحقیق در حوزه های استفاده از «رسانه های داخلی» و «رسانه های خارجی» به عنوان متغیرهای مستقل و گرایش به سمت «مد و مدگرایی»، تاثیر گرایش های «برنامه سازان» و «مدهای ایرانی» به عنوان متغیرهای وابسته تقسیم شده بودند. و روابط میان این متغیرها و ترویج مدگرایی در کشور مورد بررسی و آزمون قرار گرفت که آزمون فرضیه های پژوهش نشان دهنده ی این موضوع بود که اکثریت رابطه های مطرح شده در این پژوهش معنادار و در جهت مستقیم بوده است و سطوح ارزیابی این رابطه ها اکثریت متوسط و بعضا پایین بوده است.
This research is intended to review the role of media in the daily life of people. Due to the vast coverage of media and communication devices and their inevitable effects on the daily life of people، including their behavior، habits، norms، and so on، it seem necessary to deal with this issue. Considering the opinions of directors and mangers of "The Young Journalists' Agency"، as a special institution concerned with the effect of media on fashion and fashionism، the researchers aimed at discussing the issue by interviewing its administrators and directors. Trying to approve the roleof media in spreading fashions and fashionism، it aims at pathological study of the issue to find its advantages and disadvantages. No sampling was performed in this survey research; all of the administrators and directors of the agency were interviewed by a researcher-made questionnaire. SPSS software was applied to the data leading to the following results: The variables were classified as independent variables، including "internal media" and external media"، and dependent variables، including "intention to fashion and fashionism"، and the effect of the intention of "programmers" and "Iranian fashions". The relation between these variables and spreading fashionism in the country was appraised. The results indicated that most of the relations hypothesized in this research were directly significant at mostly moderate and sometimes low levels.