Skip to main content
فهرست مقالات

نجات شناسی اشو؛ نجات شناسی ابداعی یا پیروی از آیین تنتره

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 147 تا 172)

کلیدواژه ها :

خدا ،عشق ،نجات ،مراقبه ،روابط جنسی ،هندو ،خدا خاموشی ،خاموشی

love ،sexual relations ،God ،Silence ،Hindu ،Salvation ،Meditation

کلید واژه های ماشینی : اشو ، نجات ، جنسی ، مراقبه ، عشق ، آیین ، آموزه‌های اشو ، بودا ، New Religious Movements ، زن

این مقاله به نظریة نجات در جنبش اشو و ریشه‌یابی آن پرداخته است: نخست، پس از بررسی اجمالی زندگی و مهم‌ترین آموزه‌های اشو، سه پرسش مهم نجات‌شناسی، یعنی نجات از چه؟ با چه؟ و به سوی چه؟ چنین پاسخ داده ‌شده است: از دیدگاه اشو آنچه باید از آن نجات یافت، گرایش‌های جنسی محدود و ناقصی است که مانع از مراقبة کامل ذهن انسان می‌شوند؛ ولی برای کم کردن امیال جنسی نباید با آنها مبارزه کرد، بلکه باید با هدایت استادی ورزیده و بدون محدودیت‌های معمول به آنها پاسخ داد. همچنین با تشکیل مدار الکتریکی ویژه‌ای بین دو جنس مخالف و رسیدن دو طرف به اوج لذت جنسی کامل، این امیال بسیار کاهش یابند، و زمینه برای پیمودن مراحل مراقبه فراهم آید. محور مراقبه در آموزه‌های اشو، تهی شدن ذهن است، که ثمرة آن آرامش مطلق می‌باشد. سرانجام نیز با ریشه‌یابی آموزه‌های اشو ثابت می‌کنیم که او تنها با ترکیب آموزه‌های مکاتب باستانی شرقی، به‌ویژه تنتره و کوندلینی یگه، و همچنین آیین بودای ذن، و ارائة آنها در قالبی امروزی‌تر،‌ عملا برخلاف ادعایش، نجات‌شناسی منحصربه‌فردی ارائه نکرده است.گفتنی است گرچه خود این آموزه‌ها در معرض نقدهای جدی و مهلک قرار دارند به جهت اینکه غرض از نوشتار صرفا تبین تقلیدی بودن مکتب اشو است، از آوردن نقدهای مفصل پرهیز و در برخی قسمت‌ها اشاره‌ای به اندکی از آنها کرده‌ایم.

The present paper studies the theory of salvation in Osho's movement and tries to find its roots. First، the following three important questions have been answered through a brief review of Osho's life and most important doctrines: salvation from what?; By what means?; Towards what? These questions have been answered in Osho's doctrines as follows: we should attain salvation from limited and deficient sexual desires which prevent the complete meditation of man's mind; however، we should not resist our sexual desires to decrease them. Rather، we should fulfill them by the guidance of a skilled master and without usual limitations. Furthermore، these desires will be decreased and the ground for passing the stages of meditation will be provided by building a particular electric circuit between opposite sexes and achieving complete orgasm. In Osho's doctrines، the focal point of meditation is emptiness of mind which results in absolute tranquility. Finally، this paper proves that contrary to Osho's claim، he has not provided a unique soteriology. Rather، he has mixed the doctrines of ancient eastern schools، especially Tantra and Kundalini Yoga، and Zen Buddhism، and provided them in a more modern format. Although these doctrines are themselves severely criticized، they have been briefly mentioned in some paragraphs.

خلاصه ماشینی:

"از سویی نیز مهم‌ترین هدف اشو تشکیل جامعه‌ای است که در آن اصل عشق آزاد رعایت شود؛ عشقی که در آن رابطة جنسی و اوج لذت از آن بسیار مهم است؛ چراکه اشو متأثر از آموزه‌های تنتره‌ای، لذت جنسی را دارای نیرویی می‌داند که اگر از ساحت حیوانی و انسانی بگذرد، می‌تواند موجب نجات نهایی انسان ‌شود. اشو می‌آموزد که آنچه باید از آن نجات یافت، عشق زودگذر و قیدوبندهای قانونی است که ازدواج برای انسان به بار می‌آورد؛ چراکه این قیدوبندها موجب محدود شدن روابط جنسی و درنتیجه محدود شدن عشق می‌شوند، که در این‌صورت نمی‌توان با دست یافتن به عشق کامل از طریق عمل جنسی کامل، به مرحلة نهایی یعنی مراقبة کامل از طریق عبور از هفت چکرة کوندلینی یگه و رسیدن به نیروانه سمادهی، یا همان نجات دست‌ یافت. البته این عشق و محبت نمی‌تواند به‌گونة مطلق آزاد و بی‌قیدوشرط باشد، بلکه چنین عشقی همراه با برقراری تعهد زناشویی میان آن دو است، تعهدی که نه‌تنها التزام به آن مانع عشق کامل نیست، که اگر عشق از اول حقیقی باشد و نه هوسی زودگذر، تبدیل به پلی مستحکم برای سیر انسان به مقصود نهایی خلقت، که همان کمال مطلق و لقای الهی است خواهد شد. آنچه به‌منزلة نجات، مقصود نهایی سالک است چیست؟ به‌عبارت‌دیگر مفهوم نجات چیست؟ اشو معتقد است سرانجام پس از کسب عشق کامل، فرد از اشتغال به امور جنسی آزاد می‌شود و امکان مراقبة کامل و عبور از هفت چکره و رسیدن به نیروانه سمادهی را، که همان نجات نهایی است، کسب می‌کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.