چکیده:
در سالهای اخیر، الگوی چندوجهی برگرفته از متون اسلامی در درمان افسردگی مورد توجه قرار گرفته و از این شیوه در درمان افراد افسرده استفاده شده است. هدف این مقاله معرفی اجمالی مؤلفههای اصلی رویکرد مذکور، با تأکید بر مضامین صحیفه سجادیه میباشد. در این پژوهش کتابخانهای، ابتدا با استفاده از منابع، مؤلفههای اصلی الگوی اسلامی درمان افسردگی مشخص و در مرحله بعد، این مؤلفهها با مضامین مستخرج از صحیفه سجادیه منطبق گردیده است. این مطالعه نشان میدهد که محتوای غنی صحیفه سجادیه، به نحو مطلوبی با مؤلفههای اصلی رویکرد اسلامی درمان افسردگی قابل انطباق میباشد.مسئلهای که در این پژوهش با آن روبهرو هستیم، شناخت تفاوتهای زن و مرد، نقش و کارکرد تفاوتهاست. هدف این است که با شناسایی دقیق تفاوت این دو جنس در ابعاد مختلف، به زمینه و بسترهای لازم برای یک زندگی آرام و با نشاط در ارتباط زن و مرد دست یابیم. روش تحقیق این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است که بر اساس مطالعه تفاوتها در منابع علمی و دینی دادهها شکل گرفته است. آثار و کارکردها بر تحقیقات دینی و روانشناختی مبتنی است و یافتههای مهم در این تحقیق، درک تفاوتها در ابعاد فیزیکی، طبیعی جنسی، عاطفی و فکری است. این مهم به ما کمک میکند تا با استفاده از عشق و محبت، شادی و نشاط، تعادل و قضاوت عادلانه، زندگی سالم، برخوردار از مسئولیتپذیری و معنویت داشته باشیم.
خلاصه ماشینی:
"165 در سالهای اخیر، الگوی چندوجهی برگرفته از متون حدیث اسلامی در درمان افسردگی مورد توجه قرار گرفته و از این شیوه در درمان بسیاری از افراد افسرده استفاده شده است.
166 همانگونه که در درمان شناختی ابتدا باورها و افکار ناسازگار مراجع مورد بررسی و چالش قرار گرفته و سپس این باورها با ذکر شواهد و دلایل منطقی با افکار و باورهای سالم و سازگارانه جایگزین میگردند، در رویکرد چندوجهی اسلامی نیز با توجه به نقش عوامل گوناگون شناختی، عاطفی، فردی و اجتماعی در بروز افسردگی، فرایند درمان در دو مرحله کلی «خویشتنشناسی» و «تغییر و اصلاح خویشتن» انجام میپذیرد که به تصحیح و تغییر افکار و بینش فرد افسرده نسبت به خود و دیگران و شناخت واقعیات زندگی، اصلاح و تعدیل تمایلات و آرزوها و انتظارات، پرورش احساس ارزشمندی و عزت، تغییر اخلاق و رفتارهای فردی و اجتماعی میانجامد.
در این زمینه، صحیفه سجادیه به عنوان منبعی در نظر گرفته میشود که همه مؤلفههای سلامت، اعم از جسمانی، روانی، اجتماعی، عاطفی و روحانی، در آن مورد توجه قرار گرفته و تعامل همهجانبه بین آنها برقرار گردیده است و در عین حال، بعد معنویت و روحانیت بر سایر ابعاد حاکمیت دارد.
K. I, Pargament, et al, Patterns of Positive and Negative Religious Coping with Major Life Stressors, Journal for the Scientific Study of Religion, N.
W, Smith, et al, Patterns of Positive and Negative Religious Coping with Major Life Stressors, Journal for the Scientific Study of Religion, N."