چکیده:
مصرف اینترنت یکی از مهم ترین عرصه های مصرف فرهنگی در زندگی روزمره است. مصرف فرهنگی اینترنت در زندگی روزمره، همچنین یکی از مهم ترین منابعی است که به هویت های دانشجویی شکل می دهد و از آن شکل می پذیرد. با اتکا به یکی از نظریه های گفتمانی هویت، در این مقاله، با استفاده از داده های گرد آوری شده حاصل از یکسال کار میدانی در سه دانشکده مختلف، مفاهیم معنایی و گفتمانی اصلی مرتبط با مصرف اینترنت و همچنین تفسیر های ناشی از تجربه زیسته دانشجویان از کار با اینترنت شناسایی و طبقه بندی شده است. شناسایی مقوله های اصلی گفتمانی و تجربه زیسته، مقدمه شناسایی نوعی هویت مجازی در میان دانشجویان است اما یافته های این بررسی نشان می دهد که بر خلاف تصور رایج، هنوز نمی توان از نوعی هویت منسجم مجازی در میان دانشجویان سخن گفت.
خلاصه ماشینی:
"شناسایی این نظامهای گفتمانی و فهم رابطة مصرف اینترنت با تجربههای زیستة دانشجویان در زندگی روزمره به ما کمک خواهد کرد تا به این پرسش پاسخ گوییم که آیا میتوان در میان دانشجویان از نوعی هویت مجازی در کنار سازههای هویتی دیگر مانند هویت دانشگاهی یا نسلی سخن گفت؟ مرور نظری این نوشتار با استفاده از روش مردمنگاری انجام گرفته است.
به مفهوم «اینترنت بهمثابه ابزار تعاملهای اجتماعی» در توصیف گنجینة تفسیری مرتبط با تولید محتوا در اینترنت نیز اشاره شده است و در آنجا در قالب یکی از مفاهیم اصلی «فعالیت آئینی و عادتگونه" به مفاهیمی اشاره کردیم که در ارتباط با نوشتن در شبکههای اجتماعی و وبلاگها قرار میگیرد در اینجا باید اشاره کرد که همبستههای معنایی مرتبط با این مفهوم اساسا تعاملهای اجتماعی دانشجویان را در زمینهای بومی آشکار میکند.
جستجو و به اشتراکگذاری از جنبههای مختلفی قابل توجه است زیرا نخست، به بهترین شکل ماهیت استفاده از اینترنت را به نمایش میگذارد؛ دوم آنکه تجربههایی است که در راستای گنجینههای تفسیری دانشجویان (اینترنت بهمثابه ابزار معطوف به هدف، رسانهای و تعاملی) قرار دارد؛ سوم آنکه بخش عمده و گستردهای از فعالیتهای هرروزة دانشجویان بر اساس این دو مفهوم بنا میشود و هر فعالیت اینترنتی معمولا با نوعی جستجو یا به اشتراکگذاری شکل میگیرد و چهارم آنکه منطبق با سازوکارهای زندگی روزمره و انجام فعالیتهای یکنواخت ولی لذتبخش و خلاق است."