چکیده:
کرهء جنوبی کشوری است که در سالهای اخیر توسعهء اقتصادی شتابانی داشته،به گونهای که ان رشد همهء بخشهای گوناگون اقتصادی-اجتماعی از جمله آموزش عالی را سخت دگرگون ساخته است،شمار دانشجویان،مراگز آموزشی عالی و مؤسسات دانشگاهی در ظرف 30 سال چندین برابر شده که بسیار شگفتانگیز است.آموزش عالی و بطور عمده مدیریت اجرایی آن بسیار دگرگون شده و استقلال عمل گستردهای یافته است.گفتنی است که کره در ساختار اداری خود سختخواهان تحول و پذیرش گزینههای مطلوب است.از این روی در طول 30 سال دستکم ده بار روشهای گزینش دانشجو در این کشور دگرگون شده و میتوان گفت که از سال 2002 کمابیش بر پایهء مکانیسم کشورهای غربی که مورد پذیرش کرده است،عمل میشود.سیسیتم گزینش دانشجو با رعایت اصول عمومی متمرکز در برگزاری آزمون سراسری،همراه با استقلال و آزادی عمل واحدهای دانشگاهی انجام میگیرد.سوابق دانشآموزی و امتیازات دوران تحصیل دبیرستانی،ملاکهایی است که واحدهای دانشگاه در کره میتوانند در گزینش دانشجو مورد توجه قرار دهند.کره سرمایهگذاریهای کلانی در بخش آموزش عالی داشته و بخش خصوصی در این زمینه بسیار فعال است و سهمی بیش از هشتاد درصد در ادارهء امور آموزش عالی دارد؛هر چند سیاستهای پایهای برای گزینش از سوی دولت ارائه و به کار گرفته میشود.کره از تکنولوژیهای پیشرفته و بویژه دانش الکترونیک در همهء ابعاد آموزش عالی به گونهء گسترده بهره میگیرد.رشتههای فنی-حرفهای و علمی -کاربردی اهمیت ویژهای دارند و دولت در گزینش دانشجو در این خصوص سخت انعطافپذیر است،زیرا این دانشآموختگان برای کره اهمیت بسیار دارند.
خلاصه ماشینی:
"نظام جدید بر سه واژه استوار شده است: 1- diversifcation ،تنوع 2- Specialization ،تخصص 3- autonomy ،خودگردانی و استقلال سیستم جدید گزینش دانشجو و ورود او به دانشگاه،به هر مؤسسهء آموزش عالی اجازه میدهد شاخصها و معیارهای مورد نظر خود را برای پذیرش طراحی کند و گسترش دهد.
بطور کلی مؤسسات آموزش عالی بر پایهء مقطع تحصیلی و گزینش دانشجو به شکل زیر ردهبندی میشوند: 1-در آموزشکدههای فنی و حرفهای که دورهء تحصیل در آنها دو سال است،به داوطلبان دانشنامهء کاردانی داده میشود و پذیرش در آنها بسیار انعطافپذیر است.
به هر روی واحدهای دانشگاهی ضمن حفظ استقلال عمل در گزینش دانشجو و ضوابطی اختصاصی که برای انتخاب دانشجو به کار میگیرند،در مراحل پذیرش،ارزش پیشینهء تحصیلی داوطلب در دورهء دبیرستان و نمرهای که در آزمون سراسری کشور به دست میاورد،بر پایهء یک نسبت عرفی 30 به 70 محاسبه میشود و این نسبت بر اساس نظر کارشناسان دانشگاه و سیاست واحدهای آموزشی میتواند فرق کند.
دولت کره تلاش میکند بر پایهء سیاستهای زیر در مورد گزینش دانشجو،توسعهء رشتههای تحصیلی و سرمایهگذاری در این بخش عمل کند: -برقراری ارتباط بسیار نزدیک با بخش صنعت و بنگاههای تولیدی؛ -حفظ پیوستگی فعالیتهای تولیدی و آموزشی و گسترش آموزش ضمن خدمت؛ -تنظیم یک تقویت کامل سالانهء آموزشی که هر کس بتواند با برنامه،در فرآیندهای آموزشی شرکت کند؛ -گسترش آموزشکدههای صنعتی و همهء فعالیتهایی که آیندهء مقاطع تحصیلی فنی- مهندسی و علمی-کاربردی را تقویت میکند؛ -آموزش ویژه در کشور کره جای خاصی دارد."